6. NP Krka (Kro), Kravica (BH), Medjugorje (BH), Dubrovnik (Kro) (19 tot 24 juni 2023)

23 juni 2023 - Dubrovnik, Kroatië

Hallo allemaal,

Eerder schreef ik dat ik  Dubrovnik niet zou redden, maar ik zit er nu toch. Het was maar 126 km van Medjugorje in Bosnië-Herzegovina, dus ik heb maar even doorgezet. Het was overigens nog wel een halve dag rijden, maar daar heb je dan ook 2 prachtige bruggen voor. De eerste was zo nieuw dat mijn Garmin hem niet kende. Van hem/haar/het moest ik omdraaien en dat heb ik nog gedaan ook. Ik dacht dat ik mogelijk een bord over het hoofd had gezien, maar nee, dus weer terug. De reden voor de brug is kennelijk om daarmee niet over het grondgebied van Bosnië-Herzegovina (hierna: BH) te hoeven als je naar de 'parel aan de Dalmatische kust' Dubrovnik wilt reizen. BH grenst met één plaatsje (Neum) aan de zee. Daar wordt de kuststrook van Kroatië dus onderbroken door BH. Heel onlogisch en het zal wel iets te maken hebben met de 'herverdeling' na de oorlog van begin jaren 90. Je kan nog steeds via Neum naar Dubrovnik, maar ik ben dus over de nieuwe brug gegaan en die gaat over het schiereiland Peljesac naar Dubrovnik. Nieuwe brug, nieuwe weg en nieuwe tunnels. Het zal een paar centen gekost hebben. Net vóór Dubrovnik ligt ook een prachtige brug. Ik kan mij voorstellen dat die ook behoorlijk beschadigd is geweest door de oorlog, net zoals de stad zelf. Bij de foto's zit een plattegrond waarop de beschadigingen staan (70% van de stad is beschadigd/vernield). Met (o.a.) financiële hulp van Unesco zijn die grotendeels met originele materialen hersteld, maar nog niet allemaal en een deel zal ook nooit hersteld kunnen worden. Ik heb een rondje over de vestingmuren gemaakt en van boven zie je goed het verschil tussen de oude en nieuwe daken. Op een paar locaties zie je ruïnes, maar die schijnen nog te maken te hebben met de aardbeving in 1667. Die resten zouden niet al te lang geleden zijn ontdekt en vanwege de archeologische waarde mag er niet gebouwd worden.

Dubrovnik is lang een zelfstandige staat geweest (van 1235 tot 1808) en het bestuur ervan was heel democratisch met een door edelen gekozen Grote Raad, die een Kleine Raad benoemde die verantwoordelijk was voor de wetgeving. De door de Grote Raad aangewezen Senaat bestuurde de stad en was verantwoordelijk voor de rechtspraak. De vertegenwoordiger van de Senaat was de rector, die voor slechts één maand werd benoemd en die alleen voor hele dringende staatsaangelegenheden het paleis mocht verlaten. Hij (het waren wel alleen mannen, dat is dan weer jammer) leefde in die maand alleen in het paleis, zonder (eventueel) gezin. Zo kon hij zich volledig concentreren op de staatszaken. Ik heb een rondje gemaakt in het paleis van de rector. Voor jullie misschien wat saai, maar als jurist (b.d.) vind ik dit soort dingen wel leuk.

Het is erg warm in Dubrovnik, dus ik heb om 15 uur afgebroken en ga vanmiddag nog met de kabelbaan naar de top van de 400 meter hoge berg Srd waarvan je een geweldig uitzicht moet hebben over de stad en omgeving. De foto's daarvan zal ik later nog toevoegen aan dit blog. Ik ben gisteren na een duik in zee (camping zit er niet ver vandaan) en koude douche met de bus teruggegaan naar het centrum om om half 10 in de avond de (wereld-)première bij te wonen van de musical Jules Verne's 'Around the world in 80 days'. Gisteren is er een 2 weken durende muziek- en theaterfestival begonnen in Dubrovnik. Ik liep er toevallig tegenaan en er waren nog kaarten op de bovenste rij. Los van het verhaal (wel van gehoord, maar ik ken het niet) werd het gehouden op een geweldige plek, namelijk Fort Lovrjenac dat naast de baai ligt. Voor liefhebbers van de serie Game of Thrones heb ik onder dit blog de filmlocaties opgenomen. Het fort was in ieder geval de Red Keep in de serie. En volgens mij was dat zo'n beetje de thuisbasis van onze eigen ster in de serie Carice van Houten, die Melisandre (de rode vrouw) speelt.

Het stuk werd opgevoerd in het engels door 5 mensen die het geweldig en zeer humoristisch brachten. Het was ingenieus in elkaar gezet met ondersteuning van lichtbeelden op de muren en veel verschillende outfits. Het was heel goed te verstaan en ik was blij dat ik bovenin zat: daar waaide het nog een beetje en dus iets koeler dan onderin tussen de muren. Ik heb een filmpje gemaakt van het eindlied. Dus weer een avondje uit! En als extra kadootje een paar nachtbeelden van Dubrovnik vanaf het fort dat  hoger ligt en een beetje in zee. En de bus reed gelukkig rond half 12 nog geheel tot en met de camping. Prachtige stad en druk, maar ik ben blij dat ik het nu heb gedaan. Het zal alleen maar drukker worden.

Dubrovnik verdient haar eigen blog, maar ik ben eerder deze week nog bij 2 mooie watervallen geweest. De eerste in Nationaal Park Krka. Bijna net zo mooi als de waterval in NP Plitvice, maar iet minder hoog. Het gaat over 7 plateaus heen. Die worden 'travertijnen' genoemd naar het materiaal dat ook weer uit karstformaties bestaat. Het deel van het park dat ik heb gezien (de Stradinski buk) heeft een hoogteverschil van 45 meter. Net als in Plitvice is het voor de toerist makkelijk gemaakt: mooie houten wandelpaden en bruggen voor een optimaal zicht op de watervallen. Je gaat er met een boot naar toe die onder de snelweg doorgaat. Op mijn weg verder richting zuiden heb ik nog foto's van bovenaf de brug genomen. Een beetje het 'Noorse fjord' idee, maar dan warmer.

In de buurt van Medjugorje in BH bevindt zich de Kravica waterval. Ik kreeg de tip van een receptioniste van de camping in Paklenica. Ook een prachtige waterval waar je zelfs mag zwemmen, maar dat had ik te laat door. De waterval was dichtbij de parkeerplaats, maar wel met een behoorlijke trap naar beneden en twee maal op en neer lopen zag ik nog niet zitten na mijn enorme krachtsinspanning in Paklenica.

En als klapper op de vuurpijl: Medjugorje. Dat ligt dus in Bosnië, ongeveer 30 km ten zuiden van Mostar. Bosnië-Herzegovina behoort nog niet tot de EU, dus tweemaal douane aan de grens. Gelukkig accepteren ze de euro wel volop. Ik kreeg de tip van een oude dame in Maarn, vriendin van mijn moeder en overtuigd katholiek. Ze is er ooit geweest, omdat het een bedevaartplaats is. In 1981 is Maria daar verschenen aan (toen) een aantal jongeren in de puberleeftijd. Inmiddels zijn die jongeren dikke vijftigers en wonen ze niet allemaal meer in Medjugorje. Maria is meerdere keren verschenen aan die jongeren, ook jaren later en dagelijks altijd rond 18/19 uur. Medjugorje is uitgegroeid tot een bedevaartoord met een enorme kerk waar ook een buitengebeuren aan vastzit. Je kan er biechten in alle talen. Iedere dag wordt er een mis gehouden, die iedereen kan bijwonen. Ik weet niet of het altijd zo is, maar gisteren was het buiten en zelfs op zo'n doordeweekse dag zit het bijna helemaal vol en daar kunnen heel veel mensen zitten. Ik heb een boekje gelezen met de beschrijving van een bedevaarttocht naar Medjugorje door een stel Vlamingen in 1986. Toen waren 2 van de 6 jongeren bij de mis aanwezig en iedereen kon op schermen zien dat ze 'iets' zagen (Maria dus) en (geluidloos) met haar praten. Of dat nog steeds zo is, weet ik niet. In ieder geval waren ze er afgelopen dinsdag niet bij en heb ik helaas Maria's aanwezigheid ook niet gevoeld. De mis was ook in het Kroatisch, dus misschien komt het daardoor. Wel mooi gezongen door jonge vrouwen, maar dat kunnen dus niet de zieners zijn. Misschien hun kinderen. A.s. zondag (25 juni) zal het nog wel drukker zijn, want dan is het 42 jaar geleden dat Maria voor het eerst verschenen is en dan schijnt het heel druk te zijn en dan zullen de zieners er ook wel zijn. Paar filmpjes van de mis gemaakt voor de tipgeefster en souveniertjes gekocht. Missie volbracht.

Ik ga vanmiddag nadenken over de terugreis. Nog 8 dagen en telkens blijkt weer dat je heel veel kunt doen op een dag zonder dat je je enorm moet haasten.

Groeten Annemiek

Filmlocaties 'Game of Thrones'  in Dubrovnik:

- Pilepoort = locatie van de opstand tegen de Lannisters in seizoen 2;

- Baai tussen de Bokartoren en de vesting Lovrijenac = Blackwater bay (= foto baai met de kano's)

- Vesting (of Fort) Lovrijenac = Red Keep

- Minceta (hoogste toren van de vestingmuren) = House of the Undying in Quarth, waar Daenerys Targaryen haar draken zoekt.

- Hoofdstraat Stradun: de weg waardoorheen Cersei Lannister als straf zich naakt een weg moet banen door de menigte.

1. Nienke:
    23 juni 2023
    Alweer prachtig. goede reis naar huis.
    groet, Nienke
  2. Annemarie:
    23 juni 2023
    Weer een gezellig verhaal en mooie foto’s.
    Goed weekend gewenst!
  3. Hanny:
    23 juni 2023
    Wij kennen het schitterende Dubrovnik nog van vóór de oorlog. Enorm jammer al die schade en vernieuwingen. Grappig wel, dat jij het nu ook eens warm hebt daar. Hier is de hitte ook nog niet afgelopen. Ik bespeur verder steeds enige haast. Maakt met Miep toch niet uit of je een of meer dagen later aan-/terugkomt? In ieder geval een fijne reis naar huis. 'n Volgende keer Montenegro; is echt mega mooi.
  4. Wijnand:
    23 juni 2023
    Aan alles komt een eind maar zo te zien heb jij wel weer veel mooi's gezien gr wijnand
  5. Maria:
    24 juni 2023
    Jammer dat Maria niet voelbaar aanwezig wa#
    Dat zou toch geweldig geweest zijn .
    Goede reis terug Annemiek
    Je hebt weer heel veel moois gezien en wij ook