4. Zuidkaap - Preikestolen - Ryfylkeroute - Voss (11 juni tot en met 15 juni).

15 juni 2022 - Voss, Noorwegen

Hallo allemaal,

volgens de planning zou ik vandaag in Bergen hebben rondgelopen met o.a. Bryggen, de oude Hanzewijk die op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. Dat feest gaat dit jaar niet door. Volgende keer. Ik heb namelijk 2 regendagen gehad: de zondag en de maandag. Ik wilde heel graag de klim naar de Preikestolen (in NL: preekstoel) maken met een mooi uitzicht over de Lysefjord. Maar met regen en laaghangende bewolking zie je niets. Om nu 336 meter te klimmen en dan niets te zien, gaat mij te ver. Maar er zijn mensen die het hebben gedaan. Het weer klaarde dinsdagmiddag gelukkig voldoende op. Om 15 uur was ik op de top en toen scheen af en toe de zon, maar je kon in ieder geval genoeg zien. Het was een inspanning (ook terug), maar na 5,5 uur was ik moe maar voldaan weer terug bij de camper, zoals heel veel anderen, die ook maar gewacht hebben op betere tijden. Het was dus druk op de berg. Die berg is 608 meter hoog, maar het begin van de wandeling ligt al op 270 meter. Die krijg je dus kado. Bergen kan ik altijd nog doen; deze klim misschien niet.

De regendagen heb ik doorgebracht op de parkeerplaats van Lauvvik waar ik bleef steken na het bezoek aan de Zuidkaap. De laatste ferry ging om 18.15 uur. Daarna op de parkeerplaats van Oanes, nadat ik met de ferry ben overgestoken. Die oversteek duurde 10 minuten. Ik zat toen maar 20 km van Preikestolen af en ik verwachtte al dat het daar drukker zou zijn. De laatste nacht heb ik doorgebracht op de camping van Preikestolen, waar een Nederlandse jongen net als stagiair was begonnen. Grappig om in het NL te woord te worden gestaan. Er waren heel veel Nederlanders, dus handig om zo'n Nederlandstalige stagiair aan te nemen.  Na de Zuidkaap ben ik via Flekkefjord gereden. Het was toen nog droog. In Flekkefjord is de wijk "Holländerbyen' (= De stad van de Hollanders). In de 19e eeuw werd er vanuit Flekkefjord heel veel hout naar Nederland geëxporteerd. Ook importeerden de Noren spullen van ons, waaronder specerijen. Er was ook sprake van uitwisseling van mensen: Nederlandse zeelui verbleven langere tijd in Flekkefjord. Soms namen ze hun familie mee. Noren gingen voor korte of langere tijd naar Nederland. Daar leerden ze o.a. hoe ze hun huizen en zichzelf schoon konden houden, want Nederlanders stonden bekend om hun netheid! De wijk bestaat uit een paar straatjes met witte huisjes in Hollandse stijl. Nu zijn er hier en daar Nederlandse accenten aangebracht: klompen voor de deur en van die KLM huisjes voor het raam. Wel grappig.

Zondag en maandag was het dus heel rustig. Ik ben uit eten geweest in het enige restaurant annex toeristeninfo dat Oanes rijk is. Alleen zondag geopend van 12 tot 18 uur, dus ik had mazzel. Er was een buffet met een balletje gehakt en/of zalm en voor een glaasje witte wijn betaalde je maar € 8,50. Dat valt alweer mee. Nog een wandelingetje in de middag toen het even droog was, maar Oanes stelt niets voor. Op maandag in de stromende regen boodschappen gedaan in Forsand dat pal tegenover Oanes ligt, maar je moet wel een hangbrug over. De enige over de Lysefjord. Kortom: ik liep een dag voor, maar nu loop ik er een achter.

Na de wandeling daarom verder gereden. Je kunt hier tot 23 uur met licht rijden. De route is prachtig. Er is een aantal officiële toeristische routes in Noorwegen en Ryfylke is er een van. Die loopt van Oanes tot Røldal en is ongeveer 250 km lang. Het is prachtig: watervallen, fjorden, meren, rivieren met stroomversnellingen, pittoreske plaatsjes met kerkjes, wintersportdorpjes met eeuwige sneeuw (Røldal). De meeste huisjes zijn wit, maar er zijn ook blauwe, (bordeaux) rode en (oker-)gele huisjes. Ze zijn allemaal van hout. De schilder doet hier goede zaken. Er zijn ook heel veel tunnels: variërend in lengte met zelfs 2 rotondes in de tunnel (tussen Granvin en Voss)!  Gisteren na de wandeling nog zo'n 100 km gered tot Sand: gratis plekje bij de kerk. Daar deed ik 3 uur over, inclusief de ferry van Hjelmeland naar Nesvik. Die bleef gelukkig tot laat doorvaren. En vandaag heb ik de hele dag gedaan over ruim 200 km. Ik ben wel om de haverklap uit de auto gesprongen om foto's en filmpjes te maken, dus het zijn er heel veel. Ik heb ook twee video's gemaakt van watervallen. De tweede - Latefoss (foss = waterval) - is de bekendste. En vanavond dus aangekomen in Voss op weg naar de Geirangerfjord. En zelfs op de camping waar ik nu zit, sta ik tegenover een waterval. Ik zit nu net boven Bergen, dus heb nog even te gaan tot Trondheim. Het rijden is wel een uitdaging hier. Wat ben ik blij met mijn buscampertje. Ik kom nog redelijk makkelijk langs die grote jongens op die smalle wegen maar als je wat breder bent, is het een stuk lastiger. De leukste krijg ik nog (Trollstigen), maar daarover meer in de volgende blog.

Geniet van het mooie weer in Nederland.

Groeten Annemiek

1. Cecile:
    16 juni 2022
    In juli zal het nog drukker zijn, maar hopelijk ook meer zon. Voorlopig kan ik jouw route gewoon volgen 😁
  2. Ghislaine:
    16 juni 2022
    Foto's van de fjorden doen me aan Nieuw Zeeland denken. Prachtig. En zoveel mensen op weg naar de berg, had ik niet verwacht.
  3. Annemarie:
    Wat mooi allemaal!
  4. Nienke:
    16 juni 2022
    Ha die Annemiek. Wat mooi en spannend allemaal. Ik geniet van je verhalen. Hier on der de parasol. Bloed heet.. hopelijk krijg jij ook wat warmte en zon.
    Veel plezier verder en goede vaart...
    Groet. Nienkr
  5. Hanny:
    16 juni 2022
    Ziet er, ook van een afstand, geweldig uit, die bergwandeling.
  6. Wijnand en Nel:
    16 juni 2022
    Hè Annemiek mooie foto's straks nog de trollen route genieten en ik hoop ook dat jij ook een beetje mooi weer krijgt Gr Nel en Wijnand
  7. Mieke:
    17 juni 2022
    Hoi. Leuk om je verhalen weer te lezen.
    Lieve groet uit Maarn.