4. Rømø ( 5 - 8 Juli)

7 juli 2021 - Rømø, Denemarken

Miep en ik zijn op het strand geweest. Weer een grens overschreden. Het zand was hard en ik was niet de enige. Geen 4WD nodig. Je mag hier met de auto/camper op het strand, omdat je anders wel heel ver moet lopen om in zee te duiken. Ik ben maandag aangekomen in Rømø. Dat is het meest zuidelijke Deense waddeneiland en ze hebben hier uitzonderlijke grote stranden. Meer strand dan zee. Zeer geschikt om op te strandsurfen, maar niet om even lekker in zee te duiken. Ik moest toch nog een stuk lopen vóór ik er was. Het was rond 13 uur hoogtij, dus dichter in de buurt van mijn biologische klok. Het waaide behoorlijk en dus lag de camper binnen de kortste keren vol met zand, maar dat mag de pret niet drukken. Heerlijk gezwommen, wel hele sterke stroming en behoorlijke golven. Ik was niet de enige dit keer. Ik moest daarvoor ook wel van verblijfplaats wijzigen. De afgelopen 2 nachten heb ik helemaal in het zuiden van het eiland op een mooie camperplaats gestaan (Havneby). Ik stond op de tweede rij achter de eerste rij die in een cirkel om een aangelegd meertje stond, maar dat stelde niet veel voor. Naast deze stervorm waren er nog rijen van campers achter elkaar. Van bovenaf ziet het er uit als een vallende ster. Helaas de drone thuis gelaten.

Prachtig sanitair met zelfs 2 sauna’s, maar niet praktisch. De toiletten en douches zijn veel te groot. Van ieder toilet en douche hadden er tenminste 3 of 4 gemaakt kunnen worden. De meeste camperaars douchen en poepen toch graag buiten de camper. Anders blijf je het cassettetoilet schoon maken, vers water innemen en vuilwater afvoeren. Tenzij je zo’n joekel hebt dat er zelfs een smart autootje inpast. Er waren 2 wasmachines en 2 drogers, die resp. 3 uur en 1,5 uur over een was doen! Dat is nog langer dan mijn wasmachine erover doet. En bij mij ging dat nog mis ook. Toen ik de was er eindelijk na 3 uur uit kon halen (het was inmiddels 23 uur) was het nog nat en stond er nog water in de machine. Ik vrees dat er iets mis is gegaan. Toch maar in de droger gedaan, maar omdat ik het niet vertrouwde rond half 1 ’s nachts wezen kijken: de droger had helemaal niets gedaan! Toen naar de andere wasmachine gelopen en het voor elkaar gekregen dat die alleen centrifugeerde. Daarna in de droger, maar toen ben ik wel gaan slapen. Vanmorgen vond ik mijn droge was boven op de droger, omdat kennelijk iemand anders de droger nodig had. Die moet dan midden in de nacht zijn/haar was in de wasmachine hebben gedaan. Ik sta nu op een camping in de ‘badplaats’ Lakolk, omdat de zee hier dus dichterbij is (met de camper). En daar zag ik minstens 8 wasmachines en 8 drogers op een rij staan. Ach ja…………….De bonte was komt wel bij Karina.

Het strand bij Havneby (Sønderstrand) is het breedste van allemaal! Als je houdt van een rengalopje over het strand, is dat natuurlijk prima. Heel dichtbij de camperplaats blijkt een manege te zitten en laat er nu ook nog de volgende dag (= gisteren) een ‘gevorderden’- rit van 2 uur over het strand zijn. Ondanks de aangekondigde (onweers-)buien geweldig weer en zelfs warm. Vooral jonge meiden, waarvan er een een nat pak haalde toen we eindelijk los mochten. Ik zag het gebeuren. Ze gaf geen kik en gelukkig liet het paard zich vangen en klom ze er weer op. Ook een (Duitse) moeder en dochter waren van de partij. Moeder vroeger veel gereden. Later niet meer, maar geïnspireerd door dochterlief, is zij ook weer op het paard geklommen. Ze was het nog niet verleerd. Ik sta nog niet op de foto’s. Wel het paard waar ik op zat: die zwarte in de stal en de oren/hals die je op de foto’s ziet. ‘Mijn’ zwarte Prins deed het prima. Hij ging heel snel van start, maar kon het niet helemaal volhouden. Na driekwart van een galop hield hij ermee op en ging over in draf. Natuurlijk ook niet zo gek met een ruiter van ergens rond de 82 kg (met kleren en zware schoenen aan wel meer) op je rug. Vóór en na het strand nog door het bos, maar dat stelt niet zo heel veel voor op Rømø. Gelukkig dus al wat geoefend, want zondag moet ik 3 uren op een IJslander zitten. Duitse moeder verzekerde mij overigens dat het heerlijk zit.

Vanmiddag nog een fietstocht gemaakt over dit deel van het eiland = noordelijke helft. Karina heeft mij dit eiland aangeraden, maar het maakt ook deel uit van de NKC route. En daarom ben ik ook langs de oudste en kleinste school van Denemarken in Toftum gefietst. De school werd gebruikt in de jaren 1784 – 1874. Helaas niet meer geopend voor publiek, maar ik heb door de raampjes wel gezien dat het er iets anders uitziet dan de tegenwoordige klaslokalen en met zijn allen in één lokaal. Uitdaging voor de meester of juf 😊 Diverse leuke huisjes hier in de kleur rood van mijn huisje. En sommigen met forse begroeiing op het dak. Er zouden ook tuinhekken moeten zijn die in 1772 zijn gemaakt van de onderkaken van een walvis, maar die heb ik gemist. Ik heb volgens mij wel het skelet van een onderkaak van een walvis gezien in de tuin van het Mini Museum waar ik in geweest ben, maar dan als geheel.

Het meest noordelijke deel van het eiland wordt overigens gebruikt als militair gebied. Daar mag je niet komen. Niet altijd slecht voor de natuur overigens. Morgen verlaat ik Rømø en ga via Ribe (schijnt een mooie stad te zijn) naar Hvide Sande: dat ligt op een smal stuk land met aan de westkant de Noordzee en aan de oostkant de Ringkøbing Fjord. Lijkt mij heel bijzonder. Daar blijf ik 2 nachten en dan door naar Karina en Henrik, die een vakantiehuis in (de buurt van) Ringkøbing hebben. Dat is nog maar een klein stukje vanaf Hvide Sande. De afstanden in Denemarken zijn ook niet zo groot. Net Nederland……….

Tot over 2 dagen of na het bezoek aan Karina en Henrik a.s. weekend.

Groeten Annemiek

1. Cecile:
    7 juli 2021
    Hé met een beetje fantasie is die ene boot naar mij vernoemd. Ja ik let wel op ;)
  2. Annemiek Tubbing:
    7 juli 2021
    Zo en wat ben je snel! Klopt en speciaal voor jou genomen.
  3. Mieke:
    8 juli 2021
    Hoi. Wat een leuke verhalen weer.
    Lieve groet van ons.
  4. Joke:
    8 juli 2021
    Haha, ja, die naam op de boot zag ik ook..... Heerlijk Annemiek en lekker bezig! Te gek allemaal. liefs
  5. Maria:
    Mooi verhaal Annemiek
    Het leest als een boek..fijn.
    Tot het volgende verhaal.
  6. Jules:
    8 juli 2021
    Jouw verhalen werken heel inspirerend om er ook op uit te gaan met mijn Troll. Heel fijn om te lezen