3. Van Oslo naar de Zuidkaap (8 t/m 10 juni 2022)

10 juni 2022 - Lindesnes, Noorwegen

Ha allemaal,

het is niet de bedoeling dat jullie overspannen raken van mijn blogs, maar ik heb de afgelopen 3 dagen zoveel gedaan dat ik de derde wel moet schrijven :-). Gelukkig staat het weekend voor de deur, dus alle tijd, toch?

Ik ben inmiddels aangekomen op de Zuidkaap met heel veel andere camperaars. We staan heel gezellig in een kring onder de vuurtoren die het zuidelijkste punt van Noorwegen markeert. De locatie heet Lindesnes Fyr (= vuurtoren van Lindesnes).  Vanuit hier is het maar 2518 km naar de Noordkaap. Ik heb dus nog wat kilometers voor de boeg. Daar ben ik, maar vooral Miep, mentaal op voorbereid. Inmiddels heb ik rond 1600 km achter de rug. We mogen hier gratis blijven staan. Dat is heel fijn, want afgelopen nacht was een hele dure. De duurste tot nu toe en dat in Grimstadt. 43 euro en dan moet je nog betalen voor het wassen (6 euro per machine) en zelfs voor het douchen (8 minuten = € 3,50). Heb je wel een eigen douche. Eigenlijk was de bedoeling dat ik een vrij plekje zou vinden. Daarom ben ik na de wandeling in Risør via de toeristische route richting Kristiansand gereden (= verder langs de zuidkust richting westen). Van twee plekken dacht ik dat het moest kunnen, maar uiteindelijk ben ik toch maar verder gereden. De eerste keer omdat het te dicht langs de weg was en de tweede keer omdat er een parkeerverbod gold en er iets te dichtbij huizen stonden. Achteraf had ik er moeten blijven staan. Ik heb nog wel bij het dichtstbijzijnde huis aangebeld of het mocht, maar die waren niet thuis. Je wilt niet de hele nacht het idee hebben dat er iemand aan je deur klopt, dus voor mijn eigen gemoedsrust maar verder gereden. Het was slecht weer, dus het was al ver voor zonsondergang redelijk donker en lastig om die bochtige weggetjes te rijden. Wel een goede oefening voor wat mij nog te wachten staat. Maar goed, vóór ik er erg in had, was ik in Grimstad en daar was niet veel anders dan deze zeer dure camping. Ik heb gisterenavond laat nog de was gedaan. Had nog wel even kunnen wachten, maar dan ben ik weer even vanaf. Boodschappen doen en wassen zijn mijn minst favoriete bezigheden tijdens het reizen.

Ik heb van Grimstadt niet veel gezien, maar ben vanmorgen wel even langs Groos Badeplass gereden, want ik wilde een keer een echt strand zien. Je ziet hier heel veel jachthavens en heel veel bootjes, maar echte stranden had ik nog niet gezien. Groos was er een. Laag water en geen zwemweer, maar zeker de moeite waard als het mooi weer is en het water hoger staat. Kleine wandeling over de rotsen gemaakt.  Daarna doorgereden naar Mandal - naast Risør (de parel van de Noorse Rivièra) - een van de plaatsen die aangeprezen wordt in de reisboeken. Beide plaatsen hebben prachtige - vooral witte - houten huisjes met veel mooie tuinen. En laten ze in Mandal ook een zandstrand hebben met een parkeerterreintje waar ook campers mogen staan. Wel alleen om te parkeren, maar ik was toch van plan om naar de Zuidkaap te rijden. Ik heb daar geluncht en toen al zitten denken om te gaan zwemmen. Het weer was niet al te mooi, maar wel droog en ook niet zo koud. Het is rond de 14/15 graden, maar als het niet waait valt het mee. Toch eerst maar Mandal ingegaan en toen ik terug kwam regende het weer. Op de terugweg kwam ik voorbij een werkende douche op het strand. En toen had ik geen excuus meer. In zee in je badpak maakt het niet uit of het regent, want nat ben je toch. Ondanks mijn dure douche op de camping die morgen en gewassen haren heb ik gezwommen! Gewoon de Noordzee, maar heel lekker. Geen grote golven en gelukkig niet zo koud, want daar was ik wel bang voor. Onder de keiharde koude douche op het strand afgespoeld (het water leek minder zout dan bij ons) en omkleden in de camper. Was prima te doen. Een paar mensen bleven staan kijken om te zien of ik het wel zou overleven (geloof ik). Voorlopig zal dit wel de laatste keer zijn, maar op de terugweg krijg ik er nog tijd en gelegenheid genoeg voor. En in augustus zal het zeker warmer zijn.

Even terug naar afgelopen woensdag (8 juni) toen ik na de nachtelijke oversteek vanuit Frederikshaven in Denemarken per ferry in Oslo aankwam. Oversteek verliep dus zonder problemen. Vroeg opgestaan om de Oslofjord te bewonderen, maar dat had ik niet hoeven doen. Geen hoge wanden aan weerszijden van de ferry, maar laag en breed en tegen de heuvels verspreid heel veel huisjes. Die Noren zijn evenals de Zweden met maar weinig in een oneindig groot land, maar overal staan huisjes. Dus een gevoel van leegheid heb ik nog niet. Hetzelfde gold in Zweden. Daar ben ik maar tot de poolcirkel gekomen, dus wie weet is het daarboven wel leeg. Ik verwacht overigens bij de Noordkaap met minstens zoveel campers als hier te staan. We zijn nu eenmaal een reislustige generatie. Camperplaats in Oslo ook zo gevonden. Ook duur (€45) , maar dan betaal je dus geen parkeergeld. De camperplaats bevond zich ongeveer 4 km van het centrum, maar ik ben heel blij dat ik met de bus daar naar toe ben gegaan, want net toen ik in de bus zat, kwam er een enorme stortbui naar beneden. Dat was de laatste harde bui. Daarna lichte regen en zo waar klaarde het in de loop van de middag op en kwam de zon erbij. Het was zelfs warm. Mooie stad die makkelijk te verkennen is. Er is een grote straat (Karl Johans Gate) en die begint bij het treinstation en eindigt bij het koninklijk paleis met het slotpark erom  heen. Aan die weg bevinden zich de Dom, het parlementsgebouw en de  universiteit en iets verder van de straat af de haven met het stadhuis en het Nobel vredes centrum. Boven de haven ligt het 13e eeuwse Akershus slot. Die heb ik vanaf de ferry gezien, maar ik ben er niet in geweest. Heel beroemd is het Vigeland park met de intrigerende beelden van de beeldhouwer Gustav Vigeland (overleden in 1943). Hij had een zeer problematische relatie met zijn vader, die hel en verdoemenis predikte. Dat heeft zoon Vigeland geïnspireerd om heel veel naaktsculpturen te maken, maar wel hele bijzondere. Hij kreeg van de Noorse overheid de kans om er een heel park mee vol te zetten. De 14 meter hoge zuil in het midden is gemaakt van 121 in elkaar gestrengelde lichamen en is gehouwen uit één steen (monoliet).  Kapot, maar voldaan, 'strompelde' ik terug naar de camper. De 400 meter hoge skischans waarvandaan je een prachtig uitzicht op Oslo hebt, heb ik niet meer gered. Wel uit de verte een foto van gemaakt.

Om deze blog niet al te lang te maken hierbij een opsomming van de plaatsen die ik bezocht heb in de volgorde van de foto's. Na Oslo volgden Porsgrunn (50 jaar geleden geweest toen wij met mijn vader op kustreis mee mochten vanwege de oliecrisis, maar uiteraard herkende ik niets meer), Risør (prachtig kerkje dat van binnen barok moet zijn, maar helaas gesloten), de 2 gratis overnachtingsplekken die niet doorgingen, Grimstad (alleen foto's van het zandstrand van Groos), Mandal en tot slot Lindesnes Fyr (= de Zuidkaap).

Morgen verder richting Stavanger en Bergen. Bergen ga ik wel bezoeken; Stavanger niet. Een van de keuzes die ik moest maken. Geniet van het weekend en van de foto's.

Groeten Annemiek

1. Cecile:
    10 juni 2022
    Dat zwemmen doe ik je niet na! Maar als je zo'n staatswinkel tegen komt waar je alcohol kunt kopen moet je het adres even doorgeven want dat doe ik je wel na 😁
  2. Annemarie:
    11 juni 2022
    Je gezellige verhaal en mooie foto’s werken juist heel ontspannend!
  3. Hanny:
    11 juni 2022
    Ja, inderdaad heel bijzonder die sculpturen van Vigeland, kan ik mij herinneren. Gaaf verder, die foto's van al die rotspartijen. Hoop wel voor je dat je snel net zo goed weer krijgt als wij hier. Hou je haaks!
  4. Truus:
    11 juni 2022
    Annemiek wat wéér véél belevenissen!!!
    We reizen toch maar weer mooi met je mooi !
    Ooit ook in Noorwegen op vakantie geweest dus herkenbare typische anekdotes ( ook al was ik er lang geleden).
    Ga zo lekker 'gestaag' verder. Goede reis hé.
  5. Wijnand en Nel:
    14 juni 2022
    Annemiek het ziet er weer mooi uit ik hoop ook dat je snel mooi en een beetje warme weer krijgt wij volgen jou op afstand en genieten mee te Nel en Wijnand