17. Mértola, Monsaraz, Elvas (Portugal) en Tordesillas (Spanje) (19 t/m 22 februari 2022)

22 februari 2022 - Tordesillas, Spanje

Mértola, Monsaraz en Elvas maken deel uit van de toeristische route in het stroomgebied van de rivier Guadiana, dat dicht tegen de Spaanse grens aan ligt, dus helemaal in het oosten. Elvas, de laatste plaats, ligt ter hoogte van Lissabon dat aan de kust ligt. Het is echt heel mooi. Niet alleen omdat er ook veel water in het gebied is, inclusief (stuw-)meren en dammen, maar alle plaatsjes (niet alleen deze 3, maar nog veel meer) lijken te beschikken over kastelen, forten, kerkjes en kerken en een heleboel schattige witte huisjes in smalle straatjes. Stuk voor stuk geschikt voor ansichtkaarten. Jammer dat we die (bijna) niet meer versturen. De afgelopen 3 nachten heb ik ook op hele mooie (gratis) camperplaatsen gestaan. Niet allemaal even officieel, maar dat is het voordeel van de winter: er wordt meer gedoogd. Nu sta ik alweer zo'n 400 km verderop op een camping in Tordesillas, tussen Salamanca en Valladolid. In Tordesillas heb ik na aankomst nog een wandeling gemaakt, want het zag er vanaf de camping ook wel heel mooi uit. Hier loopt ook een rivier, Rio Duero, waarover een mooie brug ligt. De plaats is ook het vermelden waard  omdat hier in 1494 het Verdrag van Tordesillas is getekend, waarin de wereld verdeeld werd tussen de koninkrijken van Spanje en Portugal.  En nog steeds geen wolkje aan de lucht.

Mértola ligt direct aan de rivier en heeft naast de vele witte huisjes een prachtig fort waar een kerk naast ligt. Het ligt hoog, maar de andere twee plaatsen liggen hoger. De kastelen liggen op strategische punten. Monsaraz is zo klein dat bijna alle huisjes nog binnen de vestingmuren passen, maar het is vooral voor toeristen. Eén straatje ligt erbuiten met aan het eind een ruïne dat vroeger een kerk is geweest. Van daaruit was de zonsondergang te zien.  Elvas, aan het eind van de route, is veel groter dan de andere 2 en valt vooral op door het enorme aquaduct dat oploopt tot 4 'verdiepingen'. Het is geen Romeins bouwsel; het dateert ergens uit de 15e eeuw. Het kasteel was gesloten (op maandag), maar volgens mij was er binnen niet veel te zien. Vanaf het (eveneens gesloten) fort (dat nog weer hoger ligt) heb je een nog mooier uitzicht op Elvas en de omgeving. Daar zou één van de parkeerplaatsen gebruikt mogen worden als camperplaats, maar helemaal bovenaan aangekomen, bleek die zo schuin te liggen dat zelfs met de levelers de camper te schuin stond. Er stond al een busje van Belgen die vonden dat het net kon. Ik besloot om een camperplaats verderop te nemen, al een stukje Spanje in. Toen ik van de berg met het fort afreed, kwam ik die tweede parkeerplaats tegen die wel vlak was. Ik heb nog getwijfeld of ik het zou doen. Uiteindelijk toch maar besloten om die volgende camperplaats te nemen. Dat was ongeveer 25 km verderop, dus wel te doen. Dat bleek dus geen goed idee. Die camperplaats was vol, maar op weg ernaar toe had ik al spijt, omdat ik eerst door een druk stadje moest met 10 rotondes op een rij. Dus ik terug naar die berg met het fort. Even op en neer naar Spanje gereden. Inmiddels stonden de Belgen er ook. Prachtig uitzicht op het verlichte aquaduct en de lichtjes van Elvas. En met de bellen van de schapen aan de overkant, vielen we in slaap.  Tsja, soms ben ik ook niet zo slim bezig.

Inmiddels dus al ver in Spanje. Van hieruit morgen door naar Biarritz.

Hopelijk hebben jullie de komende dagen ook een beetje aardig weer. Geniet maar van mijn foto's met blauwe luchten. Het zijn er weer lekker veel.

Groeten Annemiek

1. Cecile:
    22 februari 2022
    Die camper met de handjes, erg leuk!
  2. Annemarie:
    23 februari 2022
    Zeker lekker veel foto’s! Mooi!
  3. Maria:
    23 februari 2022
    Je gaat best snel .
    Richting huis gaat altijd sneller
    Liefs 😘🙋‍♀️
  4. Hanny:
    4 maart 2022
    Dit is ook leven. Geweldig om mee te genieten. Excuus voor de late reactie (door omstandigheden).