18. Helsinki (29 en 30 juli)

31 juli 2022 - Helsinki, Finland

Hallo allemaal,

Vanmiddag met de ferrie naar Tallinn in Estland, dus met dit blog over mijn bezoek aan de hoofdstad van Helsinki (of Helsingfors in het zweeds) sluit ik mijn reis van 3,5 week door Finland af. Eén dag voor een stad als Helsinki is uiteraard veel te weinig. Maar ik kom zeker terug, want Finland is mij goed bevallen en de muggenoverlast viel mee. De Finnen zijn stugger dan de Noren, een beetje meer zoals de Zweden. Misschien niet zo vreemd als jouw land 6 eeuwen lang deel heeft uitgemaakt van Zweden. Ze kijken niet zo vrolijk, maar als je ze aanspreekt, zijn ze erg behulpzaam. Met de meesten is goed engels te praten.

Ik kwam de metro uit (uitstekende verbinding tussen camping en centrum) en zag gelijk 4 reuzen aan de muur van het centraal (trein)station hangen. Alle vier met een ronde lamp in de handen. Voor de gelegenheid (welke weet ik niet) droegen ze een shirt. Ik denk het voetbalshirt van Finland? Na de 'reuzen' volgden nog meer mooie dingen. Een korte impressie.

Af en toe deed Helsinki mij erg aan Amsterdam denken met de kaden en de trams en pleinen en de gebouwen. De 3 beroemde kerken springen er wel uit. De witte kerk is de Domkerk (of Sint Nicolaaskerk tot 1917) en is (sinds de Reformatie) Luthers, zoals (bijna) alle kerken in Scandinavië. Ik heb er alleen foto's van de buitenkant, want er waren tot eind middag huwelijken. Corona zal hier ook voor uitstel hebben gezorgd en bovendien was het gisteren zaterdag. De kerk ligt hoog boven aan het Senaatsplein, waardoor je een mooi uitzicht hebt over het plein en de omliggende gebouwen met links het senaatsgebouw waar de minister-president nog steeds de wetten tekent en rechts het hoofdgebouw van de universiteit. Recht tegenover de kerk staan de oudste (stenen) huizen van Helsinki, die dateren uit de 18e eeuw. De reden dat er geen oudere gebouwen zijn, is de verwoesting van het plein door de Russische invasie (1713-1721) tijdens de Grote Noordse Oorlog (1700-1721). Het is daarna wel weer herbouwd, maar ook daarvan is weinig meer te zien. De bouw van de Domkerk is begonnen in 1830, maar pas in 1855 voltooid.

Bij de andere 2 kerken had ik geluk. In de Russisch-orthodoxe Oespenski-kathedraal was net een huwelijksplechtigheid bezig, maar de toeristen mochten toch via een zij-ingang een kijkje binnen nemen. Dus ook bruidspaar (op de rug) gezien. De kerk is in de Russische tijd gebouwd en in 1868 gereed gekomen. Het is de grootste orthodoxe kerk van West-Europa. Nu is nog maar 1% van de Finnen Russisch-Orthodox. En tot slot de wel heel bijzondere Temppeliaukio kerk, oftewel Rotskerk. UItgehouwen in de rotsen midden in een woonwijk. Van buiten bijna niet te zien. Roodkoperen koepeldak bovenop. Het dateert uit 1969. Ik kwam net aan toen het weer open ging voor het publiek na afloop van een huwelijk. Veel mensen, maar de kerk was zo groot dat je weinig last had van elkaar.

Finnen zijn kennelijk dol op jazz, want wat ik in Turku heb gemist, heb ik alsnog ingehaald: een live-optreden buiten op het marktplein door een jazzband met zangeres die ook trompet speelde. Ik ben niet zo'n jazz fan, maar dit soort dingen zijn toch kadootjes. Ik heb een filmpje gemaakt. Kunnen jullie zelf beoordelen of het wat is of niet.

Naar aanleiding van de tip van de Nederlanders heb ik vrijdag eerst het openluchtmuseum Seurisaari bezocht. Dat ligt op een van de vele kleine (schier-)eilanden vóór Helsinki. Op zich wel aardig, maar niet zo heel bijzonder. Het kerkje met een losse kerktoren, die dateert uit 1686, is wel heel mooi. De rest is ongeveer 18e eeuws. De gebouwen komen uit heel Finland vandaan en zijn voor een deel herbouwd. Het restaureren en onderhouden is een voortdurend proces, want de gebouwen zijn allemaal van hout. Bij verschillende gebouwen zaten jonge mensen in de kleding van toen (wel met mobieltjes als ze zich onbespied waanden) om tekst en uitleg te geven en dat deden ze heel aardig.

Ik heb natuurlijk ook nog even gezwommen toen ik gisteren terugkwam uit Helsinki. Het zonnetje scheen, maar vóór je het doorhebt komt er zo'n hele donkergrijze wolk aan en die laat wat druppels vallen, dus in de regen gezwommen. Nou ja, ik wilde toch even in de Finse golf gezwommen hebben. Kan ik morgen trouwens ook nog steeds doen. In Estland heet het ook nog Finse Golf. Het is maar 2 uurtjes met de ferrie maar het lijkt mij een geheel andere wereld. Ik ben benieuwd, ook naar het internet. In Noorwegen en Finland was het super. Als jullie niets meer van mij horen, dan weet je waar het aan ligt.

Groeten Annemiek

P.S. Miep heeft het centrum van Helsinki ook gezien. De route naar de haven met de ferrie naar Tallin voerde dwars door het centrum, inclusief de kasseien. Ze vond het heel leuk :-)

1. Ronald:
    VEEL PLEZIER IN ESTLAND
  2. Nienke:
    Goede vaart en reis.
  3. Truus:
    31 juli 2022
    Thanks voor het meereizen !
  4. Ghislaine:
    31 juli 2022
    Prachtige foto’s. Mooie gebouwen en huizen. Dat ene gebouw met de zuilen deed me echter denken aan paleis Ceausescu. Eten in Finland lekker?
  5. Nico & Marga:
    1 augustus 2022
    Die Jazzband is mijn smaak ook niet helemaal Annemiek. Mooie reis verder.
  6. Marijke:
    2 augustus 2022
    Wat maak je toch een mooie trip! Ben heel benieuwd hoe de Baltische Staten gaan bevallen. Probeer vooral de gratis kampeerplaatsen van de Estse Staatbosbeheer. Vonden we geweldig. Groet!
  7. Anke de Bruin:
    2 augustus 2022
    Annemiek weer een hoop bezienswaardigheden. Wij waren nog nooit in die streken.
    Zijn nu in Feuchtwangen Bayern voor de Feuchtwanger Festspiele.
    Jij nog een mooie reis verder !!
    Groetjes van Gerrit en mij, Anke .
  8. Hanny:
    15 augustus 2022
    Enig. Eigenlijk krijg ik meteen weer 'heimwee' naar Helsinki.