Welkom op mijn reisblog!

10 augustus 2015 - Maarn, Nederland

Tot zover het standaardverhaal. Het is bijna zover. Nog maar 1,5 week en dan gaat grote reis nummer 3 van start. Op 20 augustus vertrek ik naar New York en ga in 3 maanden dwars door de USA naar Los Angeles. Rechtstreeks 4000 km, maar ik denk dat ik er ruim het dubbele van ga maken. Natuurlijk in een camper en wat voor één: een hele luxe. Zo'n luxe heb ik nog nooit gehad. Dat komt ook omdat ik niet in een zgn. cab-over wil slapen. Dat is de ruimte boven de chauffeursplaats en de bijrijder. Het ligt niet aan de oppervlakte (die is groter dan het bed beneden), maar de hoogte. Ik ben een beetje claustrofobisch en zie het niet zitten om 3 maanden lang in zo'n 'holletje' te slapen.  Ik heb dus een bed beneden en ik hoef niet eens iets te verbouwen voor ik naar bed ga. Er zitten zelfs gordijntjes omheen. Ik heb - anders dan de vorige reizen - ook nog een (vast) toilet met douche. Ik heb wat foto's bijgevoegd van de camper die op de open dag van Great Lakes (de reisorganisatie waar ik camper en vliegreis heb geregeld) aanwezig was. Niet helemaal dezelfde, maar hij lijkt er wel op.  Als je de camper zelf wilt zien: zie http://www.roadbearrv.com/rv-rental/Pages/class-c-19-22.aspx (je kunt zelfs rondom kijken).

Dat alles betekent ook dat mijn zus 3 weken mee kan. Ook een unicum. Ik reis graag alleen, maar dit vind ik wel heel bijzonder. Mijn zus Cécile (6 jaar jonger) en ik hebben dromen en een daarvan is dat ik - als ik eindelijk met pensioen mag - een camper koop en dat we dan samen gaan reizen binnen Europa. Dit is natuurlijk wel een uitgelezen kans om te kijken hoe dat bevalt. Een camper voor 2 personen is daarvoor niet geschikt. Ik heb ruimte nodig. Bovendien heeft de camper ook nog heel veel bergruimte, dus ik heb die ruimte van de cab-over niet nodig voor koffer etc. Cécile reist mee van Chicago naar Salt Lake City. Dat betekent dat ik met haar de langste afstand overbrug. We kunnen elkaar afwisselen met rijden. We gaan dwars door westernland en bezoeken de Badlands, Mount Rushmore, Yellowstone en Teton National Park. De eerste 3 weken tot Chicago heb ik ook een mooie route gepland in het oosten. Eerst 4 dagen zonder camper in New York. Ik ben er al 2 keer geweest; beide keren in de vorige eeuw, dus mét de Twin Towers. Nu dus o.a. Ground Zero bezoeken met de nieuwe toren die nog hoger is en die net klaar is en de 'High Line'. Dat is een oude spoorlijn die boven de weg is gebouwd en tot een kunst- en natuurpark is omgetoverd en waar alleen wandelaars mogen komen. En er is nog veel meer in NY. Ik zal mij niet vervelen. Na het ophalen van de camper (altijd spannend!) ga ik twee dagen Washington bezoeken. Ik sta met de camper buiten de stad in een statepark camping (groen en goedkoop). Ik ben er nog nooit geweest en ik wil het Witte Huis toch een keer in het echt zien en van daaruit een mooie route naar Chicago. Als ik Cécile heb afgezet in Salt Lake City, ben ik pas op de helft van mijn reis. Dan komen alle geweldige parken in Zuid West USA nog: The Arches, Monument Valley, Grand Canyon, Zion en nog veel meer. Sommige heb ik al gezien, maar wil ik nog een keer bezoeken; anderen zijn nieuw. Ik heb al prachtige campgrounds gereserveerd. Geen overbodige luxe, want het blijkt drukker dan ik dacht. Ik dacht dat na medio september alles wel rustig zou zijn, maar dat blijkt tegen te vallen. Bovendien gaan er al wat campgrounds dicht, omdat het einde van het seizoen nadert. De laatste staat is Californië: Deadth Valley (niet té warm in oktober), Yosemite (derde keer, maar zo mooi en nu blijf ik bijna een week!) en tot slot een bezoek aan een vriendin die dichtbij San Francisco woont.  Ik heb SF vaker bezocht, maar het is zo'n leuke stad, dat ik toch nog een keer 'downtown' wil. Ik sluit af met de prachtige route langs de spectaculaire kust van SF naar LA . Ik lever de camper in in LA en ben dan nog een paar dagen in LA bij vrienden. Tot zover in een notendop mijn reisroute.

De voorbereidingen voor deze reis duren al ruim een jaar. En dat maakt ook al deel uit van de vakantie. Ik wil ook weer paardrijden waar ik de kans krijg, maar dat had ik een tijdje niet gedaan, dus aan de bak! Eind april ben ik weer begonnen met het af en toe huren van een paard bij Manege Leersum en dat ging/gaat geweldig. Ik kan daar mijn eigen ritten maken op de tijd die ik wil en zo lang als ik wil. Kan ik zeker aanraden. In juli van dit jaar ben ik met mijn nicht Loes naar Zeeland geweest en hebben daar western gereden op het strand en omgeving. Dat was pittig, want we reden 3 dagen achter elkaar iedere dag en de middelste dag hebben we zelfs 5 uur op het paard gezeten, dus goede oefening. Mijn nicht (van 19) had meer spierpijn dan ik, maar ja, zij herstelt sneller. Hoe vaak ik kan rijden weet ik nog niet, maar ik zag dat er in diverse parken mogelijkheden zijn. De kunst is wel om te voorkomen dat ik in toeristische ritjes terecht kom. Een afspraak staat wel vast: mijn vroegere overbuurmeisje Francien is aan een Amerikaan blijven hangen. Zij woont nu in Jackson Hole en dat ligt precies onder Teton National Park en dat ligt op onze reisroute. En Francien kan paardrijden en ze heeft er nog een paar rondlopen ook nog! Dus dat is geregeld.

Ook deze reis zal mij de tijd geven om rustig na te denken over de (nabije) toekomst: wat ga ik doen de komende 3 à 4 jaar? Het geeft mij de rust en inspiratie om met nieuwe energie te (gaan) doen waarin ik geloof. Vandaag (10 augustus) komt er iets extra's bij: mijn vader is toch nog geheel onverwachts overleden. Ondanks zijn hoge leeftijd deed hij het nog redelijk goed, maar daar kwam de afgelopen maanden verandering in. De laatste weken ging het heel snel en op 3 augustus overleed hij. Ik verwacht dat hij de komende maanden veel in mijn gedachten zal zijn. Ik draag deze reis op aan hem.

Ik hoop dat jullie van mijn reisverhalen genieten. Ik doe het voor mijzelf (om alle ervaringen beter te kunnen verwerken en onthouden), maar vooral ook voor het thuisfront (blijf mijn moeder maar eens voor in de reacties) en voor iedereen die ook even mee wil genieten. Ik stel zeker ook reacties op prijs waaruit jullie reilen en zeilen in het turbulente dagelijkse leven blijkt. Als het niet geschikt is om met iedereen te delen dan kun je mailen naar [email protected]

Tot later, om te beginnen in New York!

Groeten Annemiek

1. Reislogger:
    7 juni 2015
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Hans:
    10 augustus 2015
    Het ziet er allemaal goed uit, kan nu al niet wachten op je eerste reisverslag.
  3. Ghislaine:
    13 augustus 2015
    Hallo Annemiek, wat een camper! Echt een huis op wielen. Super dat je dit doet. En dit keer gezellig een gedeelte met je zus. Ik ben benieuwd naar al je ervaringen. Veel plezier.
  4. Emilie van Schaik:
    16 augustus 2015
    Hoi Annemiek,

leuk zo'n blog: ik ga je volgen! Spannend zo'n reis. Maar dat moet helemaal goed komen met zo'n camper. Het laatste deel van je reis vanaf Death Valley heb ik 17 jaar geleden ook gedaan (toen nog met z'n tweeën), we willen het nog een keer herhalen maar dan met camper en de hele family mee. Veel plezier!
  5. Bert de Bles:
    16 augustus 2015
    Hey Annemiek, een fantastische reis! en we zien je blog-verhalen op graded roads met spanning tegemoet. Enjoy!
  6. Klaas Redder:
    18 augustus 2015
    Ha die Annemiek,
    Ook ik wens je natuurlijk veel inspiratie vboor je verdere toekomst. Nog gecondoleerd met je vader. Ik hoorde wel eens over de zorg die je voor je ouders had en dat je dat met overgave deed. Prachtig. Ik ben er van overtuigd dat de reis hulp geeft in het ware van jezelf daar in te vinden en te genieten van je omgeving de mensen die je gaat ontmoeten in deze reis. Ben zel ook een aantal male in USA geweest en het blijft een land met uiterste. Geniet met volle teugen, zodat je dingen weer kunt oppakken die bij je passen.
    Ik maak mij wel zorgen over de douche gelegenheid, want die lijkt niet gheel op jou hoogte ingesteld. Ach met wat bukken en op de hurken is wellicht veel te bereiken.
    Goede reis en zal zo nu en dan eens volgen hoe het met je gaat.
    Hartelijke groet, Klaas.
  7. Patrick Van De Heisteeg:
    18 augustus 2015
    Hoi Annemiek,
    Superreis. Dank voor het delen.
    Heel veel plezier.
    Groeten Patrick