Deze pensionada gaat overwinteren.

2 december 2021 - Maarn, Nederland

Hallo allemaal,

het was even spannend of ik morgen zou kunnen vertrekken, want het lichtje op het dashboard van Miep begon enige weken terug weer te branden. Dat lampje dat ook in Zweden brandde. En om een heel lang verhaal kort te maken: gisterenmiddag is de Adblue tank vervangen en het lampje is uit. Maar dat had wel wat voeten in de aarde. Praten we niet meer over.

Afgelopen 3 maanden, na terugkeer uit het hoge Noorden, zijn heel druk en heftig geweest. Sinds gisteren ben ik gepensioneerd. Ik heb - zowel digitaal als fysiek - afscheid genomen van diverse opdrachtgevers. Stoppen op je hoogtepunt is het beste. Ik heb nog nooit zoveel aanbiedingen voor klussen gehad, maar iedere keer was ik blij dat ik kon zeggen dat ik met pensioen ging. Helpt ook bij het laten doordringen van dat feit. Is nog niet gebeurd hoor, want nog veel te veel dingen te doen. Het meeste is nu klaar en de rest komt in het voorjaar wel.

De camper in orde maken is makkelijker in de zomer dan in de winter. En vooral als er zoveel regen valt als deze maand. De camper is vochtig en dus is het lastig om lang van te voren al in te pakken, dus vandaag een en ander gedaan en de rest morgenvroeg. Ook durf ik nog niet de watertank (deels) te vullen, want het gaat vriezen. De vorstbeveiliging zorgt ervoor dat al bij 6 graden alle water eruit loopt. Dat schiet niet op. Eenmaal rijdend en in de camper wonend, is het risico van onwenselijke waterlozing niet zo groot, omdat de temperatuur dan hoog genoeg blijft. Althans ik heb 2 jaar geleden (toen ik al een prepensioenreisje naar het zuiden heb gemaakt) niet gemerkt. Ik ben toen 13 december vertrokken. Ik heb wel veel regen onderweg gehad, maar het was niet zo koud, herinner ik mij.

Ik blijf dus maar een beetje in de buurt van de kust. Morgenmiddag ga ik naar Tilburg en zaterdagmorgen verder naar Amiens in Noord-Frankrijk. Daar is een Notre Dame die nog groter is dan in Parijs, dus dat wil ik toch wel zien. Als het zondag redelijk weer is (in ieder geval droog) ga ik de stad in. Er is een camperplaats nabij het centrum. Ik wil ook Biarritz zien op de grens tussen Frankrijk en Spanje. Ik ben daar lang geleden geweest (1990?). Ooit een modaine badplaats, daarna verpauperd en tegenwoordig schijnt het mooi gerenoveerd te zijn. Het ligt aan de Golf van Biskaje, dus niet geschikt om al in zee te duiken. Daarna richt ik mij op het zuidelijke puntje van Portugal (Odeceixe) waar een mooie kustroute begint richting Spanje. Ik heb twee reserveringen gemaakt: een week in Malaga en een week in Motril. In Malaga ga ik kerst vieren en in Motril oud en nieuw met de vrienden van 2 jaar geleden. De Spanjaarden gaan zelf ook graag naar de zonnige zuidkust met de feestdagen en het aantal camperaars en 'pensionados' is toegenomen, dus leek het mij wel verstandig om te reserveren.

Ik heb ook een aantal wensen die ik tijdens de vorige reis heb opgeschreven vervuld: het cassettetoilet op wieltjes, een CD-speler en een super dik luxe matras (18 cm). Ik kom het bed niet meer uit! Bij het volgende blog zal ik foto's van het matras bijvoegen. De ingebouwde omvormer van de laptop komt volgend voorjaar. Ik wil mijn laptop kunnen laden, ook als ik niet aan de externe laadpaal sta.

Uiterlijk medio maart 2022 kom ik terug, bij het begin van het aspergeseizoen. Dan zijn jullie allemaal welkom om ze bij mij te komen eten. Leuk dat jullie mij weer volgen. Tot gauw.

Groeten Annemiek

1. Marco:
    2 december 2021
    Heel veel plezier en een voorspoedige reis
  2. Frans Kooymans:
    2 december 2021
    Goeie reis. Leuk dat je nog even langskwam bij ons op de Aardbolhof. Wij proberen het hier warm te houden.
  3. Frank van Drunen:
    2 december 2021
    Goede reis, geniet van je pensioen!
  4. Anneke:
    2 december 2021
    Ik ga je zeker volgen tijdens deze reis Annemiek! Goede reis en een fijne tijd gewenst en maak ons maar lekker jaloers.
  5. Joke:
    2 december 2021
    Heerlijk Annemiek! Geniet ervan, ik verheug mij weer op je verhalen. En trouwens.....ook op die asperges, hihi. Hele goede reis zonder brokken of lampjes aan.
  6. Cor van Ommeren:
    2 december 2021
    Goede reis mede pensioenada, ik ga je weer volgen. Groeten Cor
  7. Barbara Wijngaard:
    Goede reis!
  8. TrudyTubbing:
    2 december 2021
    Ik wens je weer een heel fijne tijd, samen met Miep. Hopelijk minder pechgevalletjes dan tijdens de Noordelijke reis. En ik reis weer stiekem onzichtbasr met je mee. Veel plezier!
  9. Nienke Lettinga:
    2 december 2021
    he Annemiek. éindelijk op reis. .je plantjes zullen je uitzwaaien!.🙋‍♀️...
    heel goede reis. Behouden vaart..
    gr. Nienke
  10. Truus:
    2 december 2021
    Annemiek wat sta je er goed voor!
    Goed voorbereid en duidelijk omlijnde voornemens en plannen.
    Ook ik heb er zin in ! Thuis op de bank jou te volgen en erbij te zijn... hele goede wintermaanden en mooie belevenissen en gebeurtenissen gewenst ( dan hebben de thuisblijvers ze óók). Warmehuizer groeten
  11. Annemarie:
    2 december 2021
    Weer een heel goede en mooie reis gewenst!
    Geniet het!
    Ik kijk alweer uit naar je verhalen.
  12. Sylvia:
    2 december 2021
    Fijn dat het gelukt is. Een heel goede reis!
  13. Saskia smid:
    2 december 2021
    Annemiek, een hele goede reis en wens heerlijk weer toe!
  14. Minou:
    Super, Annemiek! Veel.plezier! 💋💋💋
  15. Bianca Tubbing-Tempelaars:
    Enjoy!
  16. Schregardus Gerda:
    2 december 2021
    Veel plezier en zo'n. Ik denk dat je de sneeuw gaat missen😉
  17. Karin:
    2 december 2021
    Annemiek, een voorspoedige reis, veel plezier en geniet er van!
    Wij gaan je weer volgen….
    Mocht je nog bij één van mijn zusjes terecht komen, doe ze de groeten 😘
  18. Jolanda:
    3 december 2021
    Dag Annemiek, wat een heerlijke plannen weer! Piet en ik wensen je heel erg veel plezier. Tijdens je reis wennen aan het idee dat je gestopt bent met werken. Goeie beslissing!!
  19. Jules:
    3 december 2021
    Veel plezier Annemiek. Als je in noord Spanje bent zou je ook langs het Guggenheim museum in Bilbao kunnen gaan als je daar nog niet geweest bent. Een interessant gebouw.
  20. Jetty:
    Goede reis kus van Jetty
  21. Maria:
    Goede reis Annemiek
    Fijn om je weer te vo,gen
  22. Hildegonde:
    3 december 2021
    Heerlijke reis Annemiek en gefeliciteerd met deze nieuwe fase! Geniet er van. Groetjes Hildegonde
  23. Ghislaine:
    3 december 2021
    Gezellige, onbezorgde reis gewenst. Het pensionada zijn zal zeker nog even moeten indalen. Ik kijk uit naar je verhalen en foto's. En, maar dat duurt nog even, je asperges. Dit voorjaar nog bij je gegeten. Bye.
  24. Roland Wijmenga:
    3 december 2021
    Maak er een mooie reis van
  25. Nico & Marga:
    4 december 2021
    Veel plezier Annemiek en geniet er van!

Marga & Nico
  26. Marijke:
    4 december 2021
    Lampje uit, zonnetje aan en slapen maar! Veel plezier van je pensioen. Ik lees met je mee!
    Groetjes Marijke
  27. Hans:
    5 december 2021
    Veel plezier en veilige km's
  28. Jetty:
    5 december 2021
    Ik heb een kaartje van Greet Septer gekregen ik denk dat ze in een verzorgingshuis zit in Heemstede
  29. Hanny:
    5 december 2021
    Het is wat, zo'n koud vertrek, maar beter in de miep dan in de aap gelogeerd. Moge niets je in de wielen rijden. Geniet ze!