Lyon en een beetje meer.

18 december 2019 - Lyon, Frankrijk

De bedoeling was vandaag om Albi te bereiken, maar dat is niet gelukt. Vanuit Lyon heb ik de toeristische route genomen via Saint-Etienne en toen van de snelweg af via Le Puy-en-Velay en Grandrieu. Tijdens de voorbereidingen had ik gezien dat het een route was door een aantal Franse nationale parken. En dat klopte. Prachtig. De D-weggetjes waren ook een uitdaging, maar het schiet natuurlijk niet op. De bedoeling was bijna 400 km te rijden, maar het werden er ruim 300. Ook niet gek, maar de camperplaats in Albi werd het dus niet. Ik heb een reuze handige app op mijn fairphone om campings en camperplaatsen in de buurt te vinden, maar de camping die ik in de buurt vond was in de winter dicht. Niet volgens de app, maar ja….. Toen een plaatsje verder gekeken en het werd al donker. Dat plaatsje verder (Saint-Germaine-du-Teil)  bleek erg hoog te liggen, dus nog een paar haarspeldbochten en toen kwam ik toch de supermarkt tegen die op de parkeerplaats ruimte biedt aan campers. In de winter geen voorzieningen, maar gelukkig mag ik hier vannacht blijven. Ik had al wat mooie plekjes langs de weg hier naar toe gezien, dus plan B had ik al achter de hand, maar dat hoefde dus niet. Op Facebook heb ik wat foto’s van het lieflijke dorpje met een prachtig oud kerkje gezet. Het is hier ook heeeel stil. Ik denk dat ik op ongeveer 1000 meter hoogte zit, maar het valt mee met de kou en gelukkig is het ook windstil. Dat was eerder vandaag en gisteren wel anders.

Maar jullie hebben van mij een verslag van mijn dagje Lyon gisteren tegoed. Om te beginnen is het goed gelukt met het op- en aftuigen van de fiets. Het moeilijkste was nog de hoes erom heen. Die kreeg ik niet meer zoals het met Paul wel lukte, maar uiteindelijk goed genoeg. Maar toen was er een andere uitdaging. De avond ervoor liep het water in mijn keukenbak niet goed weg. Thuis schroef ik dan het dingetje met de gaten eraf (hoe heet dat eigenlijk?), maar in een camper moet je dat niet doen. Ik probeerde het er weer op te zetten, maar dat lukte niet, maar het water liep nu wel weg, dus ik dacht het gemaakt te hebben, maar dat bleek de volgende morgen niet het geval. Het water bleek in mijn serviesgoed in een keukenkastje eronder terecht te zijn gekomen, dus toen ik nog meer water wegspoelde kwam het mijn keukenkastje uit. Tsja,…….. Daar sta je dan. Wat bleek: met mijn losschroefactie was de aansluiting met de sifon en de afvoerslang helemaal los en naar beneden gezakt. Probeer dat maar weer voor elkaar te krijgen, want je kan de keukenkastjes er niet uithalen. Uiteindelijk met veel gedoe en de lange stang die ik heb voor het naar beneden halen van de luifel is het mij toch gelukt de sifon naar het afvoerputje te krijgen en de boel aan elkaar vast te maken. Maar daarna bleef hij lekken door de rubberring om de sifon. Ik was al op weg naar een vestiging van Westfalia (= inbouwer van het camperdeel) in de buurt (lang leve internet) en had het dagje Lyon al laten varen toen de verhuurder mij terugbelde en mij nog een tip gaf hoe het wellicht toch nog eenvoudig kon worden opgelost.  En warempel het lukte ook nog! Op dat soort momenten ben ik wel trots, al had ik het gedoe aan mijzelf te danken. Het mooie is ook nog dat het water goed wegloopt, dus dat heb ik opgelost op een hele ingewikkelde manier.

Dus – met enige vertraging – alsnog met het openbaar vervoer naar het centrum. 1 uur in bus en metro. Met de fiets gaat niet, omdat er geen fietspaden naar het centrum zijn. Veel te gevaarlijk volgens de lieve – engels sprekende – dame van de camping. Het was goed te doen en je komt echt midden in Vieux Lyon uit. Door Lyon stromen twee grote rivieren: Le Rhône en La Saône. 'Buiten'  de twee rivieren is een stuk centrum dat wat ouder is dan het stuk tussen de rivieren, maar het is allebei heel erg mooi. Ik ben begonnen met Vieux Lyon. Uit de metro komend sta je gelijk oog in oog met Cathédrale Saint-Jean. Prachtig van binnen (met een kerststal zonder het kindje in de kribbe natuurlijk) en buiten, maar dat geldt voor alle kerken en gebouwen die ik gezien heb in Lyon. Ik begrijp ook wel dat het op de werelderfgoedlijst staat van Unesco.

Het is even niet zo stil in het dorp: het alarm gaat!!!!! Nou kennelijk niets ernstigs. Ik zie of hoor niets.

Vanaf het plein voor de Cathédrale zie je nog een prachtige kerk opdoemen, die veel hoger ligt. Ik ben daar aan het eind van de middag nog naar toe geweest. Het was de pittige klim waard. Dat is de Basilique Notre-Dame de Fourvière. Van daaruit heb je ook dat mooie uitzicht over de stad. Die kerk is tot stand gekomen, nadat de burgers van Lyon dat beloofd hadden aan Maria als die hen zou beschermen tegen de geweldadigheden van de Frans – Pruissische oorlog in 1870. En dat deed ze. Zo zie je maar: een oorlog kan ook nog iets goeds brengen. Voordat je bij de kerk aankomt, zijn er nog restanten van een Romeins theater en thermen. Knap hoor wat die toen al voor elkaar kregen. Het justitiegebouw is natuurlijk ook altijd een trekker. Ook heel mooi van binnen, maar om echt binnen te komen moet je door de beveiliging. Had ik even geen zin in. Het deel van het centrum tussen de rivieren heeft heel veel mooie winkels en winkeltjes. Ik ben niet zo’n winkelaar. Wel de hele Printemps (een luxere uitgave van de Bijenkorf) doorgelopen op zoek naar een toilet: heel goed verstopt! Daar is ook het reusachtige plein Place Bellecour. Met standbeeld en reuzenrad. Helaas draaide het reuzenrad niet, maar dat heb ik dus later vanuit de Basiliek gehad. Op dat plein waren veel betogers die tegen de hervormingen van het Franse pensioenstelsel zijn. Ze liepen door de straten en er was veel politie op de been, maar uiteindelijk bleef het vrij rustig. Alleen wat knallen van vuurwerk. Verder nog niets gemerkt van het ‘Franse oproer’. Ik kan ook nog steeds tanken. Vóór vertrek was er sprake van dat er mogelijk een tekort aan brandstof zou kunnen ontstaan. Dan heb ik wel een probleem, want zonder tanken In Frankrijk kom ik niet in Spanje (en terug). Na 4 uur rondsjouwen is mijn heup er wel klaar mee. Zeer tevreden (en met ruim 100 foto’s, waarvan ik een deel bij dit bericht zal voegen) richting camping. Pizza in de buurt van de camping gegeten (echt een goede) en een aflevering van Wisting gekeken. Zo spannend.

Voor de komende nachten staan alleen camperplaatsen op het programma. Nu hebben die ook wel wat voorzieningen, maar geen douches en toiletten en elektriciteit. Ik ben dus vanmorgen vroeg mijn bed uitgekomen om alles op orde te maken. Nu kan je niet veel eerder iets doen dan half 9, want anders is het te donker. Het was de eerste keer, dus alles moest ik nog uitvinden (met de informatie van de uitleg die ik kreeg toen ik de camper ging halen, maar inmiddels al weer 5 dagen geleden). Wat een gedoe! Het is gelukt, maar vraag niet hoe. Met 2 telefoontjes naar de verhuurder die is erg blij met mij 😊 en hulp van andere camperaars. Het is ook wel een gedoe met de sleutels. Niets is hetzelfde: wel of niet indrukken, sleutel erin laten of eruit, na het opendraaien nog de sloten indrukken, etc etc. En zelfs dan lukt het niet altijd: de tankdop kreeg ik weer niet zelf open, maar wel dicht. De volgende keer lukt het wel. Ook een goed bericht: het tafeltje staat nu zo vast als een huis.

Lieve mensen, een heel lang verhaal. En dan heb ik nog niet over alle mooie dingen gehad, die ik vandaag gezien  heb. De internetverbinding is slecht hierboven. FB heeft nog niet verzonden. Jullie merken het vanzelf.

Hartelijk groeten, Annemiek

1. Cecile:
    18 december 2019
    100 foto's!!!!??? Heb je nog tijd om niet door de camera te kijken? Ik dacht dat ik wel eens in Lyon was geweest, maar ik herken niets uit je verhaal, dus blijkbaar niet. Misschien nog als ik die 100 foto's zie... eigenlijk zou je zo zelfde camper moeten kopen, heb je het eindelijk allemaal door moet je hem weer in leveren.
  2. Ghislaine:
    18 december 2019
    Net een paar dagen weg en dan al zoveel mee gemaakt!!! Zo goed dat je er, lijkt het, zo rustig onder blijft. Chapeau.
    Iedereen rijdt maar door Lyon en stopt er niet. Dat is een foutieve beslissing. Mocht ik er nog eens komen dan wordt dat ook een stop voor mij. Groeten Ghislaine
  3. Frans Kooymans:
    19 december 2019
    Ik zie nu alle reden om Lyon een keer aan te doen. Zo veel moois in Frankrijk wanneer je de tolweg verlaat. Mooi verhaal trouwens. Ik blijf graag op de hoogte.
  4. Jolanda:
    20 december 2019
    Jeetje wat een verhaal. Je hebt nu al meer meegemaakt dan iemand anders in 6 weken. Wanneer je weer terug bent kun je ook als loodgieter aan de slag 😁