Kerst in Almuñécar

26 december 2019 - Almuñécar, Spanje

Hallo allemaal,

fijne kerstdagen gehad? Ik wel! Ik heb mij nog nooit zo vermaakt met kerst. We mogen van de Koning niet altijd geluk najagen, maar ik doe het wel en ik denk dat iedereen dat doet. Misschien heb ik de kerstboodschap niet helemaal begrepen. Alleen het stukje op het Journaal gezien.  Het is hier een grote familie op de camping. Toch vooral Duitstaligen. Mogelijk komt dat omdat de beheerder een Duitser is, die hier al overigens 20 jaar woont. Hij is pas 5 jaar geleden begonnen met deze camping, maar heeft al veel 'vaste gasten', die ook langer blijven. Daarnaast zijn er ook andere nationaliteiten. Ik sta tussen Roemenen en Duitsers in, maar er zijn ook Zweden en Fransen en Italianen.  Geen spanjaarden, dus met mijn spaans kom ik nog niet zo ver, behalve af en toe een praatje met iemand op straat die ik de weg vraag of een (oude) man die ik vandaag op het strand sprak. Hij vond het zo'n heerlijk weer, dat hij dacht dat de seizoenen waren omgedraaid. Ik denk dat hij 's zomers vanwege de warmte het huis niet uitkomt, want zooooo warm was het nu ook weer niet. Het is in de zon 22 graden. Het zeewater is lekker fris. Eenmaal door is het goed te doen. Ik heb al 2 keer gezwommen en ik ben de enige. Wel mensen op het strand, maar die gaan het water niet in. Watjes.

De beheerder van de camping is ook erg muzikaal: speelt gitaar en piano. Het zingen gaat hem iets minder goed af. De kerstsamenzang op kerstavond viel dat de zang betreft wat tegen. Hij had keurig teksten uitgeprint van zowel spaanse, engelse als duitse kerstliederen, maar het ging niet van harte. Ik heb geprobeerd nog wat Nederlandse liedjes ten gehore te brengen (Gloria in Excelsis Deo :-)) maar mijn zangtalent is niet al te best. Voor het overige was het goed verzorgd en we (de kinderen?) werden nog getrakteerd op een film van Mr. Bean en Christmas. Ik ben niet zo'n Mr. Bean fan, maar hier heb ik erg om moeten lachen. De Roemeense familie (vader/moeder/dochter) zijn 6 maanden op reis door geheel Europa en ze gaan ook nog even naar Marokko. Kind krijgt van moeder les en vader moet nog wel werken, maar dat lukt online, want hij is een online marketingman. Hele aardige mensen: ze staan op de foto met rode kerstmutsjes op. Ook verzorgd door de campingbeheerder.

Gisteren (eerste Kerstdag) ben ik eerst naar de mis geweest in de prachtige kerk hier. Al jaren niet meer in de kerk geweest, maar op vakantie doe je alles anders. Bovendien wilde ik de kerk toch van binnen zien. De mis werd in een half uur (in het spaans) afgeraffeld. Er werden geen kerstliederen gezongen; alleen aan het eind kinderen die zongen op een bandje. En heel bijzonder: na afloop mocht iedereen het kindje Jezus kussen. Dat was een pop die in de kribbe had gelegen in de kerststal. Dat is natuurlijk niet zo hygiënisch en dus werd er iedere keer na het kussen een doekje over het kindje gehaald. Ik heb een korte video ervan gemaakt. Ook een foto maar die is niet zo scherp. Ik heb van de kusceremonie afgezien. Een pop kussen gaat mij iets te ver.

De kerstlunch op de camping was een groot succes. Geweldig verzorgd: heel veel eten en drinken. Ik heb er maar 10 euro voor hoeven betalen. Ik zat aan een lange tafel met naast mij 3 zweedse mannen. Als je (alleen) reist, hoor je mooie verhalen. 2 van de 3 mannen waren vader en zoon. De zoon was op zijn 15e weggelopen van huis en was eigenlijk niet meer teruggekomen. Dat is nu 25 jaar geleden. Hij had 1 keer per jaar contact met zijn vader. Hij is overal geweest en geeft niet om spullen of geld. Zijn vader is gescheiden van zijn moeder, maar heeft een nieuwe vrouw leren kennen. Die is niet zo lang geleden binnen korte tijd aan kanker overleden. Vader helemaal in zak en as en verwaarloosde zichzelf. Zijn zoon is hem toen te hulp gekomen en nu zijn ze samen op reis in een klein busje met een zwarte 'doos' erbovenop, die pa zelf heeft gebouwd. Het ding kan met een klep aan de voorzijde open en de zoon slaapt daarin. De vader slaapt in het busje. Ik heb een foto gemaakt van busje met doos erbovenop. Je ziet de zonsondergang in de ramen van het busje. Is dat geen mooi kerstverhaal?? Ik heb de vader niet op de foto staan, maar de zoon wel op een van de kerstlunchfoto's: links met knotje. De zoon is nu 41; ik denk dat de vader tweede helft 60 is. Nu in ieder geval gepensioneerd. Ik zat nog met een andere oudere Zweedse man aan tafel, ook weduwnaar, maar die vindt het prima om alleen met zijn caravan op pad te gaan. Die komt trouwens niet meer verder dan de camping. Hij zit er al vanaf half oktober en hij blijft totdat het in Zweden niet meer zo koud is (april/mei). Zijn kinderen zijn hem een keer komen opzoeken en die vinden het waarschijnlijk heel fijn dat pa het zo naar zijn zin heeft. Hij heeft een (internet) date gehad, maar die dronk teveel whiskey, dus dat is niets geworden.

Er zitten ook een stel overjarige hippies hier, waarvan een paar Nederlanders.  Ook een belg, maar ik hou maar een beetje afstand. Die drinken wel heel veel. Een bont gezelschap dus, inclusief een groot aantal kinderen, die het hier prima naar hun zin hebben en die niet dezelfde taal hoeven te spreken om elkaar te verstaan. Mooi om te zien.

Ik heb hier heel veel plezier van de fiets! Toch de moeite waard geweest. De camping zit aan de kant van de weg die langs de kust loopt. Als je oversteekt (levensgevaarlijk) ga je hard naar beneden, maar terug moet je omhoog. Goed voor de conditie. Zwemmen in zee is dat ook. Het water is helder en ik heb vandaag een stuk plastic uit zee gehaald. Goede daad verricht. Gisteren en eergisteren al het nodige verkend en vandaag vanaf Almunecar een stuk naar links en een stuk naar rechts gefietst tot ik niet meer verder kon met de fiets. Er zijn gedeelten waar een fietspad is aangelegd, maar die eindigt ook weer abrupt. Dan moet je op straat fietsen, maar dat gaat wel in de bebouwde kom. En het is bebouwd. Heel veel appartementen die worden verhuurd. Niet zo gek duur: afhankelijk van het aantal personen zo'n 400 tot 600 euro per week. Goedkoper dan een campervakantie. Het is een heel leuk en heel oud stadje. Helaas was het Castillo de San Miguel dat overal hoog bovenuit torent gesloten. Tot 1 januari en dat duurt mij te lang, maar ik heb wel van bovenaf foto's genomen. Onderaan het kasteel ligt de botanische tuin waar ze heeeeel vroeger een viszoutfabriek hadden. Allemaal archeologische opgravingen van heel lang geleden. Daarnaast zijn er bomen en planten uit de hele wereld te vinden. Klein, maar erg mooi. De mercado municipal schijnt ook een belevenis te zijn, maar helaas ook dicht. Lidl was wel open ;-). Ik denk erover om morgen te vertrekken naar Granada. Dat ligt hier niet ver vandaan. Het is nu overal wel druk vanwege de kerstvakantie. Het zal in januari wel minder druk zijn, maar dan wil ik verder trekken. Almuñécar is in ieder geval een aanrader. Er is hier ook een club of iets dergelijks waar spanjaarden engels moeten praten en niet spanjaarden spaans. Leuk om zo het spaans te leren. Misschien een keer een winter hier een appartement huren. Na Granada wil ik een camping die op of dichter bij het strand ligt. Het wordt de komende dagen wel kouder, zag ik: van 19 graden afzakkend naar 15/16 graden, maar als ik na het zwemmen gauw een warme douche kan nemen, is dat natuurlijk prima. Het is hier wel langer licht: tot na 18 uur. Maar jullie hebben nu ook de kortste dag achter de rug. Het wordt nu alleen maar beter.

Ik heb 3 video's geplaatst: ook nog van de beierende klokken van de Mesquita in Cordoba en het zangkoor.

Geniet nog van de kerstvakantie en tot een volgende keer.

Groeten Annemiek

P.S. bedankt voor alle reacties. Heel leuk.

1. Mieke:
    26 december 2019
    Mooi verhaal Annemiek. Xx
  2. Jules:
    27 december 2019
    Ik geniet van je verhalen, wat schrijf je keuk en we reizen echt een beetje mee.
  3. Ghislaine:
    27 december 2019
    Mooi verhaal, prachtig beschreven. Ik bewonder je echt dat je dat allemaal toch maar doet. En al die mensen die je ontmoet. En dan zo kerst vieren, super. Bijzonder. Je bent echt een bikkel, zwemmen in zee, brrr.
    In Granada is het 7 graden. Kacheltje aan.
  4. Ans:
    27 december 2019
    Mooie verhalen en foto's! Leuk om te lezen en te zien. Geniet van het fijne weer. In Drenthe was er vannacht nachtvorst. Nu schijnt de zon. Maar geen 20 graden, hoor! Ik geniet van de Top 2000.
  5. Cecile:
    29 december 2019
    Hé zus, hier 30 graden, zee ook zoiets. Airco aan. Zwoele avonden. Duizend foto's volgen ;)
  6. Geert Kappe:
    30 december 2019
    Boeiend dat je in den vreemde het mooiste kerstfeest viert. Verder valt mij op dat je permanent aan het fotograver bent gelet op het grote aantal foto's dat wij kunnen bewonderen.
  7. Jetty:
    31 december 2019
    Hoi annemiek alles goed hier nog geen inbrekers. Wens je een gezond en gelukkig 2020. Lees alles wat je mee maakt goed van jou tot ziens