Granada (zaterdag 28 december 2019)

2 januari 2020 - Granada, Spanje

A.S. Is dat even fijn! Hij doet het weer op de (beveiligde) wifi van de camper. Ik dacht dat het met mijn laptop te maken had, maar gelukkig dus niet. Valt weer mee. Dan heeft het te maken met het routertje dat ik zelf heb aangeschaft voor het geval er geen wifi is. Dat ga ik later wel checken. Dit verhaal heb ik dus eerder geschreven. De bijbehorende foto's komen later vanavond. Ik ben uitgenodigd voor een muziekavondje van de vaste gasten hier op de camping (San José). Weer eens wat anders :-)

Hola todos,

Vanmiddag geborreld met Jannie en Kees uit Hardenberg. Die zitten hier 3 maanden in een huisje. Het lijkt op een tiny house met een veranda. Erg leuk. Het zijn dus gewoon bungalows op de camping die je kunt huren, inclusief verwarming en elektriciteit en om de 5 dagen schoon beddegoed. Dat lukt mij niet. Maar wat maakt het uit. Ik heb 1 keer gewassen op de camping in Almuñecar, maar er was maar 1 droger, dus buiten en binnen gedroogd, maar dat schoot niet echt op. Hier zijn ook maar 2 wasmachines en 1 droger voor een heleboel gasten, dus ik ga wel een keer onderweg wassen. Genoeg lavadores in de dorpjes. Ik mocht van Kees en Janny ook even binnen kijken en toen kwam het wijntje en we hadden het heel gezellig. Kees wordt morgen 81 en ziet er nog patent uit. Ik zal kijken of ik een kadootje voor hem kan vinden in Salobreña dat hier op fietsafstand ligt. Daar ligt volgens de ANWB autokampioen niet het enige oude Moorse fort langs de Costa Tropical, maar wel een van de mooiste en ook een van de oudste (10e eeuw). Salobreña ligt tussel Almuñecar en Motril in. Ik zit nu op een grote camping in Motril. Eigenlijk had ik een veel kleinere camping uitgezocht, maar toen ik gisterenavond laat uit Granada kwam, was ik blij dat ik een bord camping zag in het donker en dat bleek de grote camping te zijn. Er pal naast ligt de kleine, maar dat had ik nog niet door. Inmiddels ben ik wel blij waar ik nu sta (vanmorgen wel een andere plek uitgezocht), want de beheerders van de kleine camping schijnen niet zo aardig te zijn en het sanitair erg gedateerd. Dat mocht ik vanmorgen overigens niet bekijken (ik ben wel gaan kijken), want het werd schoongemaakt. Beetje vreemd als je alleen even een blik wilt werpen. Kees en Janny hebben er jaren gestaan en zijn met ruzie vertrokken. Dus ik sta op een grote camping met heeeele kleine straatjes (eindeloos manouvreren dus), maar met goed sanitair en verder alle voorzieningen en op loopafstand van boulevard, strand en de plaats Motril. Dat is trouwens geen echte toeristenplaats. Het heeft een ‘gewone’ haven en een vissershaven. Ik begreep dat tussen half 6 en 6 de vissers terugkomen en dan mag je kijken wat ze gevangen hebben. Dus ik ga eerst op de fiets naar Salobreña en daarna naar de vissers. Ik heb vanmiddag weer gezwommen. Met golven dit keer. Ochtendjas over mijn badpak gedaan en daarna gelijk onder de douche, maar die was niet erg warm. Volgens ‘buienradar’ was het hier nog 19 graden, maar het voelde kouder aan vanwege de wind uit het zuidwesten = Sierra Nevada = sneeuw op de toppen (zie de foto’s, vanaf Alhambra heel goed te zien).  Het verschil met NL is dat de zon wel schijnt en de dagen langer zijn.

Komende dagen wordt het kouder, maar ik probeer het zwemmen om de andere dag erin te houden. Eenmaal in het water, is het heerlijk. Gisteren dus Alhambra. Wat een prachtige gebouwen en omgeving. Eerst Moors, later Christelijk en Karel V en Philips II hebben ook nog een rol gespeeld. Ik heb een dure toer geboekt met Antonio als gids die goed engels sprak. We hadden allemaal een oortje in, zodat we niet dicht bij hem hoefde te blijven om hem te kunnen blijven volgen. De tour begon 1,5 uur eerder dan geboekt. Het begon om half 2 en eindigde rond half 5. Ik had dus nog tijd om terug naar de kust te rijden (70 km). Het alternatief zou een dure camperplaats in Granada zijn zonder enige voorziening. Dat had wel gekund, maar ik geef toch de voorkeur aan een camping of camperplaats met enige voorzieningen. Ik had wel vóór vertrek van de camping in Almuñecar grijs water geloosd (voor de tweede keer ‘pieste’ ik naast het putje: te klein en te dicht langs de kant) en vers water getankt. Voor het legen van het chemische toilet hoef je niet met je camper van de plaats: dat gaat als een ‘rolkoffertje’ mee naar de loosput. Dat is wel een verschil met de campers die ik tot nu in het buitenland had: daar had je op de meeste campings directe aansluitingen voor lozen van afvalwater en het verse water kwam rechtstreeks in de camper. Hier is alleen de elektriciteit rechtstreeks. Campings die er in voorzien hebben allemaal laadpalen bij de plaatsen staan. Die heb je niet op camperplaatsen, maar als je een eind gereden hebt, draait de verlichting binnen de camper op de accu van de auto. Dat schijnt die 33 uur vol te houden zonder externe elektriciteit. Zo lang heb ik het nog niet nodig gehad. Je kunt alleen niet elektriciteit uit de (gewone) stopcontacten halen, maar wel uit de computerstekkertjes, noem ik het maar even. De telefoon kan ik dus altijd opladen. Prettige gedachte.

Genoeg techniek. Geniet van de vele vele foto’s van Alhambra (het was druk, maar het kan nog veel drukker). Ik heb een boek gekocht van Washington Irving ‘Cuentos de La Alhambra’. Hij was diplomaat, geschiedkundige en bereisde Noord-Amerika. Hij kwam in 1829 in Granada en woonde daar enige tijd en heeft toen verhalen over Alhambra geschreven, sommige waar gebeurd, andere zijn legendes. Ik heb het in het spaans gekocht en ben van plan het te gaan vertalen. Kan ik gelijk mijn woordenschat vergroten. Ik ben aardig op streek met de grammatica, maar mijn woordenschat mag wel groter. Het leek mij leuker om dit boek te vertalen dan het woordenboek uit mijn hoofd te leren.

Even voor de volgorde van de foto’s: vrijdag heb ik nog een paar Romeinse aquaducten in Almuñecar bezocht en de Mercado Municipal. Die laatste was niet heel bijzonder, maar die enorme krab of kreeft moest toch even op de foto. Daarna dus Alhambra met de tuinen, paleizen, fort en als laatste het zomerhuis, wat hoger ligt en op enige afstand van het ‘dorp’. De sultan had vele fonteinen laten aanleggen voor de airconditioning. De Christenen waren veel soberder (en viezer), maar hebben veel van de Moorse stijlen in stand gelaten. De christelijke fresco’s daarentegen zijn allemaal vergaan. In voorjaar en zomer schijnt er enorm veel in bloei te staan. Nu waren er trouwens ook nog steeds bloeiende bloemen. Ook struiken met granaatappels en natuurlijk met sinaasappels (erg zuur trouwens). Beneden zie je de stad Granada liggen, maar daar ben ik niet geweest. Enige bouwwerken (waaronder de kathedraal met stompe toren: ze wisten niet wat ze wilden: eerst gotisch; daarna toch renaissance) heb ik van dichtbij genomen. Na Alhambra een aantal foto’s van de omgeving hier en de camping.

Veel kijkplezier en tot de volgende keer: vast een goed uiteinde! Voorzichtig met vuurwerk.

Groeten Annemiek

1. Annemiek Tubbing:
    2 januari 2020
    Nou, het schiet niet op, een hele slechte verbinding met de wifi van de camping. Slechts 2 foto's tot nu toe geupload. Morgenvroeg probeer ik het opnieuw.
  2. Annemiek Tubbing:
    2 januari 2020