Cordoba (zondag 22 december 2019)

22 december 2019 - Córdoba, Spanje

Na bijna 3000 km in 10 dagen (waarvan 2 niet gereden) eindelijk aangekomen op plaats van bestemming en zelfs iets verder - Costa Tropical! – omdat de camping in de buurt van Malaga vol zat. Ik ben daar overigens niet zo rauwig om want het ligt erg dicht bij het vliegveld. Ik ben er wel even op geweest om van het toilet gebruik te maken. Het stond bovenop elkaar. De reden waarom ik er naar toe wilde was om Malaga te kunnen bezoeken, maar dat wordt een volgende keer. Ik heb nog genoeg indrukken te verwerken van Cordoba. Ik zal het zo vertellen.

Pas 50 km voor Malaga brak de zon door en werd het warmer (rond de 21 graden). Hier lopen de mensen in zomerse kleding op straat en ik heb vooral veel mensen gezien. Ik heb af en toe wat strijd met mijn GPS. Die wil mij steeds de snelweg op hebben, maar ik wil de toeristische route en dat betekent de kustroute vanaf Malaga. Er loopt een snelweg langs, iets verder het binnenland in, maar die wilde ik dus niet. Ik wilde de zee zien! Dat is gelukt, maar de laatste 50 km heeft mij bijna 3 uur gekost. Eindeloze drempels, stoplichten, rotondes en vooral hele drukke plaatsjes. De GPS had dus wel een beetje gelijk. Voordeel is wel dat ik nu een beetje een beeld heb hoe het eruitziet in december, bijna Kerstmis, aan de Spaanse costa. Heel veel witte huisjes (appartementen voor de verhuur?) geplakt tegen de bergen, want de kuststrook is vrij smal. Ik blijf hier voorlopig even, al was het maar voor de kerstsamenzang morgen op de camping en de kerstlunch op 25 december. Het kan niet mooier!

Vanaf Andorra tot Cordoba (eigenlijk de hele reis) heb ik heel slecht weer gehad: regen en harde wind. Zo hard dat ik het stuur echt stevig vast moest houden om niet van de weg geblazen te worden. Vermoeiend rijden, maar ik heb het gered. Ben er wel trots op. Die GPS is trouwens geen peil op te trekken, want toen ik wel op de snelweg wilde blijven naar Cordoba, leidde hij mij van de snelweg af en heb ik urenlang een toeristische route gereden, waardoor ik over de eerste 200 km (van de 600) wel 4 uur gedaan heb. Ik kwam wel door een heel mooi dorp: Albarracin. Prachtig. Daarvan heb ik ook nog foto’s bijgevoegd (de eerste of de laatste; ik weet niet waar Reislogger mee begint. De twee van de zee zijn de laatsten: die heb ik pal voor Almunecar genomen). Het regende helaas in Albarracin (en ik had dus een beetje haast), maar wel even naar het kolkende water in de rivier gekeken en nog wat mooie plaatjes geschoten vanaf de parkeerplaats. Er is ook in Spanje ontzettend veel water gevallen. Het water kwam af en toe bijna de (toeristische) weg over. Veel beekjes en riviertjes zijn buiten hun oevers getreden. Akkers onder water etc. Daar is hier aan de kust weinig van te zien: de rivieren zijn nauwelijks gevuld. Hopelijk doen de Spanjaarden ook aan watermanagement: opvangen voor droge tijden, die ongetwijfeld zullen komen. En zo niet: onze koning komt graag helpen 😊

En nu over Cordoba. Van de overbuurman had ik al begrepen dat ik beslist de Mezquita (= moskee in het spaans) moest zien. Die heb ik gedaan en nog een paar hoogtepunten uit de top 18 van Cordoba, die ik op internet vond (zie voor meer info: https://spaansesteden.nl/Cordoba/bezienswaardigheden.html?gclid=Cj0KCQiA6IHwBRCJARIsALNjViX2WSZkx-7s9-DcPJY44pxR5YvfDQWJgegQOhQMCP2KNsnArbxiiuoaAnJWEALw_wcB). Gelukkig een droge dag gisteren. Nog steeds niet erg warm, mede vanwege de koude westenwind. Voor een stadsbezoek prima. De camperplaats lag heel dicht bij het oude centrum. Ik kon er zo naar toelopen. Dus geen fiets nodig. Die ga ik hier morgen trouwens wel gebruiken. Het was zondag en ik wilde eerst even een kaart van Cordoba scoren om niet te verdwalen. Dat kon niet: alles staat zo ongeveer binnen dezelfde vierkante km.  Toen ik de VVV had gevonden, bleek op zondag de Mezquita maar beperkt open. Ik was net te laat voor de morgenopenstelling en de Mezquita ging pas weer van 15 open. Ik had nog even het idee om ’s middags door te rijden naar Malaga. Goed dat ik het niet heb gedaan, want dat was niet haalbaar geweest. Het was druk in Cordoba, waaronder ook veel spanjaarden. Op de een of andere manier vind ik het dan minder erg. Na de buitenkant van de Mezquita bekeken te hebben (ook heel indrukwekkend), eerst de rivier Guadalquivir overgestoken via de Puente Romano. Ook een monument dus. De rivier met de moeilijke naam was ook aardig breed geworden. Op een foto staat een modderig loopbruggetje met het water er pal naast. Ik schat in dat het water normaal gesproken vele meters lager staat. Aan het begin en eind van de brug ook twee hoogtepunten: de stadspoort ‘Puerta del Puente’ en aan de andere kant de ‘Torre de la Calahorra’. Ander hoogtepunt: Alcazar de los Reyes Cristianos = het paleis van de Christelijke koningen. Vooral de tuinen met vijvers zijn erg mooi, maar van veel latere datum dan het paleis (zie de tekst op de foto). Er is ook niet veel ouds meer over, maar ze hebben het heel mooi gerestaureerd waarbij het nieuwe mooi past bij het oude. Overigens zijn ze nog steeds bezig met een van de torens. Zoiets zal wel nooit af zijn. We konden ook de toren in en dat doen we dan met zijn allen. Heb je wel eens de Domtoren beklommen? Je kunt elkaar bijna niet passeren, maar iedereen doet het toch. Precies: daar moest ik aan denken toen ik mij langs andere toeristen wrong. Gelukkig minder treden dan de Dom.

Het was te verwachten dat er om 15 uur een lange rij voor de Mezquita zou staan, dus ik dacht slim te zijn en er vast om half 3 te gaan staan. Dat hadden meer mensen bedacht dus ik was niet de eerste, maar de rij werd nog veel langer, dus ik was best tevreden met deze vooruitziende blik. Niet dus: ik bleek eerst een ticket bij een ander loket te moeten halen. Ik wist dat het een tientje entree kostte, maar ik dacht dat in de rij waarin ik stond ook de tickets werden verkocht. Toen ik er vriendelijk op gewezen was dat het niet zo was, was de rij achter mij zo lang dat ik even heb getwijfeld om toch niet vast naar Malaga te rijden. Maar nee, de woorden van mijn overbuurman indachtig, ben ik eerst maar op zoek gegaan naar de Synagoge, ook een hoogtepunt. Helaas: om 15 uur gesloten. Kijk, zo schiet het niet op. Maar ik had ook geluk, want ik hoorde muziek ergens vandaan komen: de engelen die de komst van Jezus aankondigden? Zo ongeveer: een gemengd koor (meer vrouwen dan mannen), die buiten op straat optraden. Ik heb er ook een video van gemaakt. Ik hoop dat Reislogger die als video herkent (en jullie ook). Er stonden ook nog stoelen en ik had erwtensoep kunnen krijgen, maar dat heb ik afgeslagen. Beetje uitgerust en toen had ik wel weer genoeg energie om mij eerst in de rij voor de tickets te begeven en daarna in de gelukkig veel kortere rij voor de ingang. En toen: mijn hemel wat een ruimte is die Mezquita. Van oorsprong Moors, maar ik heb nog nooit zoveel verschillende stijlen van geloofsuitingen gezien. Het is inderdaad indrukwekkend. Ik heb wat foto’s gemaakt, maar dat dekt de lading niet. Je moet er zelf een keer heen om het te doorgronden en waarschijnlijk is het nog beter om eerst jezelf te verdiepen in de geschiedenis van deze giga – kerk. Ik denk dat je er dan dagen zoet in kan zijn. Iets voor een volgende keer. Nu even een eerste kennismaking, zullen we maar zeggen.

Ik sluit af, want het is al zo’n lang verhaal en dan moeten de foto’s nog komen. Ik ga er geen bijschriften bij zetten. Te veel werk. De volgorde is als die van het verhaal (van voor naar achteren of van achteren naar voor).

Volgende keer: kerstmis op Camping Tropical!

Feliz Navidad y abrazos de Annemiek

1. Annemiek Tubbing:
    23 december 2019
    De foto's beginnen aan de goede kant, dus eerst Albarracin en eindigen met de zee en het lastige weggetje omhoog om ze te maken. Het zijn er wel veel, maar genoeg tijd met de kerstdagen toch?
  2. Cecile:
    23 december 2019
    Zus, ik ben ook trots op je hoor! Maar wat minder foto's mag best. Ben vanavond om 6 uur begonnen en net klaar😉
  3. Annemiek Tubbing:
    24 december 2019
    Hoe lang heb je er dan over gedaan? Kan ik niet zien. Ik kan niet kiezen. Zo moeilijk.......
  4. Anke:
    24 december 2019
    Super mooie foto’s Annemiek!
    Puedes hablar español con la gente? Has visto Stef Bieman del documental sobre Andalucía?
    Un embrazo de Jules y mi😘
  5. Anneke:
    25 december 2019
    Fijne Kerst gewenst Annemiek!

Mij vielen vooral al die sinaasappels op, die daar aan de bomen hangen. Ik begin ieder jaar in januari met het maken van meer dan 100 potten Marmelade van Sevilla sinaasappels, moeilijk te vinden hier.
  6. Nico & Marga:
    Hoi Annemiek,
    Mooi verhaal en foto's ! fijne Kerst groetjes Marga & Nico
  7. Truus:
    Annemiek,
    Wat een fantastische belevenissen ! Het is een zeer bijzondere kerstbeleving voor jouw dit jaar ! Niks geen traditie !
    Mooie foto's zeg ! Goede dagen daar he Annemiek , hartelijke groeten uit Warmenhuizen !