9. Lofoten II en Vesteralen (26 tot en met 28 juni 2022).

28 juni 2022 - Andenes, Noorwegen

Hallo allemaal,

vandaag een rustdag. In Denemarken heb ik ook een keer 2 nachten op dezelfde plek gestaan en nu voor de tweede keer. Had ik niet ingepland, maar was even nodig en het is prachtig weer. Zon en 25 graden. En ik sta wederom bij een (wit) strand met een zee, waarvan de kleuren blauw je tegemoet sprankelen. Als het water niet zo koud zou zijn, dan waan je je op een tropisch eiland.  Ik laat mij natuurlijk niet weerhouden van een heerlijke duik. Inmiddels al 3 keer in zee gezwommen sinds ik Bodø heb verlaten. Prachtige locaties ook om te overnachten, zij het niet gratis. Toch een sport om gratis leuke plekken te vinden. Het is druk. Op de Lofoten drukker dan hier op de Vesteralen (met een cirkeltje boven de a). Ik ben nu op het noordelijkste puntje van de Vesteralen, namelijk Andenes. De reden dat ik hier ben is de walvissafari, die ik gisteren heb gemaakt. Achteraf was een tochtje met zo'n snel Greenpeacebootje avontuurlijker geweest, maar ja, dat is achteraf. Nu zat ik op zo'n grote boot met heel veel mensen, die ook walvissen willen zien. Gisteren was het ook prachtig weer (20 graden en vrijwel windstil).

De walvissen hier zijn voornamelijk potvissen (linksboven op de foto). Je ziet er niet zo heel veel van, maar wel een deel van de rug en het spuiten en de staart als ze weer naar beneden gaan. We hebben er 3 gezien. Ze worden opgespoord door hun klikgeluiden. Een van de medewerkers met een koptelefoon pikt die geluiden op. Het werkt net zoals bij vleermuizen: door middel van geluid sporen de potvissen hun prooien (vooral inktvissoorten) op. Er hadden ook anderen walvissoorten kunnen opduiken (waaronder orka's), maar dat gebeurde niet. Na de boottocht (alles bij elkaar zo'n 4 uur) nog een rondleiding gehad in het walvismuseum(pje) van een enthousiaste jonge Noor. De reden dat de (vooral mannelijke jonge) potvissen hier zitten is dat op vrij korte afstand van de Noorse kust  de oceaan heel erg diep is. Daar vinden ze hun voedsel. Bij de filmpjes had ik even moeten wachten tot ze zouden duiken, want dan zie je de staart goed. Ik heb de staart van de eerste potvis op de foto staan en de derde heb ik zonder camera goed gezien. Aan die staart zijn ze ook te herkennen. Die hebben een unieke vorm en merktekens. De nummers 1 en 3 die wij zagen bleek hetzelfde dier te zijn.

De dag ervoor het Vikingmuseum bezocht. Vooral het tochtje over de fjord met de Vikingboot was leuk. Ik ben een fan van de Vikingseries op Netflix (Vikings en Last Kingdom). Bij die series lijken de bootjes wat groter. Het was een behoorlijke wandeling. Na het binnengedeelte strekt het buitengedeelte zich over een behoorlijk oppervlak uit en waren er diverse activiteiten, waaronder met de bijl gooien en pijl en boog schieten. Een soort openluchtmuseum dus. Begin jaren 80 is er een zgn. langhuis gereconstrueerd aan de hand van archeologische vondsten. Tussen 500 en 1000 na Christus moeten hier Vikingen hebben gewoond. Binnen dit langhuis lieten mensen verkleed in Vikingkleding zien wat er zoals aan activiteiten binnen zo'n langhuis plaatsvonden. Vooral vrouwen die wol spinden, kleding maakte en kookten.

Vanaf morgen richting Tromsø voor de laatste loodjes naar de Noordkaap. Gaat nog wel een weekje duren. Tot dan!

Groeten Annemiek

P.S. Gisterenavond aan het strand de zon niet zien ondergaan. De foto's dateren van rond 12 uur 's nachts. Ik moet waarschijnlijk tot 2 uur wachten wil de zon weer gaan stijgen. Dat duurt te lang. Ik ben niet van slag door het licht, maar mijn telefoon en GPS wel: die staan gedurende de dag op donker!

1. Cecile:
    28 juni 2022
    Ben effe kwijt hoe het zat met je nieuwe fototoestel, maar het zijn erg mooie foto's. Ook deze camera kan er erg veel maken;)
  2. Truus:
    28 juni 2022
    Je hebt weer lang n i et stilgezeten !
    Wat een geweldige impressies van je nu al(in mijn ogen) geslaagde tocht! En ze duurt nog even ! Genieten hoor hier in Warmenhuizen!!!!)
  3. Hanny:
    28 juni 2022
    Gaaf, die Vikingen en hun bootjes en de potvissen! Het moet ook geweldig zijn om zo noordelijk te zitten. Hier verder ook weer mooi weer na gisteren 'n tornado in Zierikzee en nogal heftige buien elders in het land.
  4. Hans:
    29 juni 2022
    Mooie foto's en leuk verhaal
  5. Annemarie:
    29 juni 2022