7. Grenen en aankomst Zweden (14 - 16 juli)

16 juli 2021 - Göteborg, Zweden

Vandaag met de ferrie in Göteborg aangekomen. Volgens mij de eerste keer dat ik in Zweden ben. Ooit (eerste oliecrisis in 1972) wel in Noorwegen geweest. Ik ga een achtje maken door Zweden denk ik. Het was 30 graden vandaag, maar op de ferrie van Stena Line was het lekker fris. Wat een enorme schepen zijn dat met 9 dekken. Het viel mee met de drukte op de ferrie. Daarna door naar de familiecamping in Göteborg: staat ook hier weer redelijk vol. Er zijn ook camperplaatsen, maar daar schijnt regelmatig ingebroken te worden. Dus dan maar weer op een camping. Je mag in Zweden vrij camperen, dus dat ben ik ook zeker van plan. Morgen is het 25 graden en dan ga ik Göteborg toch maar bezoeken. Ik heb even getwijfeld, maar het is in 1621 door Nederlanders ontworpen, dus ik kan mij daar niet aan onttrekken. En nu ik er toch ben.

Het was de bedoeling dat ik van het noordwestelijke puntje van Jutland (Klitmøller) naar het noordoostelijke puntje van Jutland (Grenen/Skagen) de toeristische route zou rijden, maar de gps dacht er anders over. Ik dacht dat er geen alternatieve route was, maar mijn gps weet mij altijd weer te verrassen.  Vóór je het in de gaten hebt, zit je op een snelweg. Nu had ik al bedacht dat ik langs het grootste zee-aquarium van Europa wilde gaan in Hirtshals. Zo’n kans moet je niet laten lopen. Dat viel toch een beetje tegen. De ijsjes zijn overigens overal enorm, ook in het zee-aquarium. Ik vond de manier waarop kwallen worden tentoongesteld wel heel mooi. Zie de twee foto’s. Net kunst. Op de camping in Grenen was er nog een klein plekje voor Miep en mij over. Die moest ik delen met de huismussen, die er zandbadjes namen. Heel gezellig met zijn allen. Ik kwam er gelukkig ook weer ongeschonden uit vanmorgen. Ging zelfs in één keer. Gaat steeds beter. Strand dichtbij en weer ongelooflijk veel bunkers. Het wordt zelfs de Skagen-batterij genoemd. De locatie is/was natuurlijk heel strategisch voor de Duitsers.  Boven op de vuurtoren (202 treden in die bloedhitte) een heel aardig Duits stel ontmoet. Ik was heel benieuwd hoe zij dat ervaren om als Duitsers steeds maar weer met allerlei overblijfselen uit WO II (in dit geval de bunkers) geconfronteerd te worden. Dat vinden ze iedere keer heel moeilijk en dat slijt ook niet. Ook met heel veel mensen op de scheidslijn gestaan tussen het rustige Kattegat (aan de kant van de Oostzee) en het ruige Skagerrak (aan de kant van de Noordzee). Nu botsten de golfjes van beide kanten kalm tegen elkaar aan, maar het kan veel harder tekeer gaan. Ik heb een videootje gemaakt; op een foto zie je dat niet. Het strand van de camping lag aan de kant van het rustige Kattegat. Heerlijk water; misschien had ik nog even moeten blijven dobberen daar. Ik heb kennelijk nog niet de rust gevonden. Komt volgend jaar wel. Dan heb ik echt alle tijd en kan ik de drukte voor zijn. Als zijn er maar 5 miljoen Denen, ze zijn wel allemaal op vakantie in eigen land, heb ik de indruk.

Volgende keer meer over Göteborg en het Vävern Meer. Fijn weekend en geniet van het mooie weer en verdrink niet.

Groeten Annemiek

1. Joke:
    17 juli 2021
    Schitterend! En ik zag "je huisje"!! Fantastisch dat je steeds zulk prachtig weer hebt, ook al mag het wat minder warm.
  2. Cecile:
    17 juli 2021
    Het ziet er weer prachtig uit! Maar kun je de volgende keer alsjeblieft zeggen hoeveel foto's er komen dan weet ik of ik een kop koffie erbij kan nemen of effe tussendoor;)
  3. Mieke:
    17 juli 2021
    Wat een mooie foto’s van dr kwallen. Prachtig.
  4. Karin:
    17 juli 2021
    Wat leuk om je zo te kunnen volgen. Geniet van je reis....zo te lezen komt dat wel goed!