25. Leba en NP Slowinski, Kluki en Kolobrzeg (Polen; 24 t/m 26 augustus 2022)

26 augustus 2022 - Kolobrzeg, Polen

Hallo allemaal,

helaas: mijn laatste dag in Polen verloopt in de (zee-)mist. Vanmorgen wakker geworden op een oude landingsbaan, die niet meer als zodanig in gebruik is. Die mag nu gebruikt worden om te parkeren en als camperplaats. Anders dan de meeste andere mixparkings hebben de campers hun eigen deel en dat is wel fijn. Vannacht ook goed geslapen. Het is heel dichtbij zee; net vóór Kolobrzeg. Mooie zee: veel golven, mooi strand, weinig verschil in getijden en het loopt wat sneller naar beneden. Nu was dat ook al het geval met de zee ter hoogte van Leba, ongeveer 200 km richting Litouwen. En daar heb ik 2 keer gezwommen. Naarmate de dag vorderde werd de mist erger, dus ik ben er toch maar niet ingegaan. Ik ben bang dat ik het strand niet meer terug vind en bovendien is het niet zo warm. Het zou 27 graden moeten worden, maar dat is het bij lange na niet. Sneu voor alle Polen: dit is hun laatste vakantieweekend, althans voor de kinderen. Die hebben hier 2 maanden zomervakantie. Met als gevolg dat het zowel in Leba als hier heel erg druk is. Ze maken er een echt feest van die Polen: beide plaatsen zijn één grote kermis, althans aan de kant van de kust.

Aan het eind van de parkeerplaats loopt er langs het superlange strand (met heel veel strandopgangen) een fiets-/wandelpad. Ik zit ongeveer in het midden, dus ik kan het pad links of rechts nemen. Ik ben (op de fiets) begonnen met links (richting Kolobrzeg). Dat had ik na 7 km bereikt en toen kwam ik ook gelijk vast te zetten in de enorme hoeveelheid mensen. De paden zijn (voor zover gereed) wel mooi gemaakt in een strook bos pal langs de kust met beuken- en kastanjebomen. Wel bijzonder dat deze bomen zo dicht langs de kust kunnen overleven. In Leba en de kust van de Baltische Staten waren het toch vooral dennenbomen. Ze zijn ook druk bezig met kustversterking: grote basaltblokken op de plekken waar er bijna geen strand meer is en een dijkje ter hoogte van de bomenstrook. Vanmiddag ben ik naar rechts gegaan, maar toen kwam ik ook in een plaatsje terecht waar het heel druk was. Wel een vrij nieuwe kerk gespot (1974), vooral van binnen mooi. Polen is anders dan de Scandinavische landen (die vrijwel alleen Lutherse kerken hebben) en de Baltische Staten (gemengd beeld) heel erg katholiek. Overal ook Christus- en Mariabeelden langs de weg. Opvallend zijn de gekleurde linten en andere versieringen rond die beelden. Wellicht dat er recent een feestdag was.

Aan de andere kant van het kustpad ligt een aantal meren, dus zee en meren liggen heel dicht bij elkaar. Dat geldt voor de gehele kust van Polen: langs de kust liggen veel grote en kleine meren. Waarschijnlijk zijn het voormalige inhammen van de Oostzee, die door de zeestroom langs de kust van west naar oost van de zee zijn afgesneden en kustmeren vormden.

Onderweg richting Kolobrzeg heb ik het openluchtmuseum in Kluki bezocht. Bijna geheel Kluki bestaat uit museum. Het ligt aan de andere kant van het meer waar Leba ook aan ligt. Tussen 1945 en 1980 heeft daar een Duitse gemeenschap gewoond, die nogal geïsoleerd was. Geen stromend water, wel elektriciteit en ze stookten op turf. Ook hadden ze wel radio's, dus helemaal geïsoleerd waren ze niet en sommige huishoudelijke voorwerpen, waaronder een badteil, herken ik ook nog wel. In 1980 moesten ze daar weg, omdat de Polen geen Duitsers meer wilde hebben. Althans dat vertelde een van de meisjes die daar werken om te zorgen dat bezoekers niets aanraken of kapot maken. Kennelijk gebeurt dat. Polen spreken bijna geen Engels of Duits en er waren ook geen informatieborden met een Duitse of Engelse  tekst. Dat hebben ze in de Baltische Staten veel beter geregeld. Alleen de ouderen spreken een klein beetje Duits. De jongeren krijgen wel Engels op school, maar van het 'museummeisje' begreep ik dat ze het heel eng vind om het ook in de praktijk te gebruiken. Ze deed haar best, maar wist niet zoveel te vertellen over de Duitse gemeenschap die er gewoond heeft en waarom ze weg moesten. Van een 'museumjongen' begreep ik dat de manier waarop deze mensen leefden niet verschilde van de rest van de regio. Na de oorlog was iedereen arm en bovendien waren toen de Sovjets de baas in Polen.

Leba is ook erg toeristisch, maar heeft een uitgebreide vissersvloot. Dat is altijd leuk om te kijken. En de kerk (met buitenkapel) heeft een interessante geschiedenis. De camping was mooi, maar ook erg druk met heel veel kindertjes. Het strand heel dichtbij en de 'wandelende duinen' in het Nationaal Park Slowinsky met aan de ene kant de zee en aan de andere kant het meer Lebsko.  Het is een heel groot meer:  16 km lang en 7 km breed. Vooral veel riet langs de kant en daarom ideaal voor veel vogelsoorten, met name de rietzangers. Ongeveer halverwege het duin, stuitte ik op een museumpje in de duinen. Dat bleek een locatie geweest te zijn waar raketten stonden opgesteld tijdens de oorlog. Gelukkig wel een informatiebord in het Duits, maar wel summier. Er werd op deze zeer geheime locatie ook geëxperimenteerd met de V2-raket.

De komende dagen heb ik mijn plannen ietwat gewijzigd: ik ga niet meer de Noord-duitse kust af. Dat komt een andere keer. Ik ga bij een vriendin langs die in Fulda (ongeveer in het midden van Duitsland) een vakantiewoning heeft en daarna ga ik naar huis. Het is mooi geweest. Na thuiskomst zal ik de laatste blog van deze reis schrijven. Tot dan!

Groeten Annemiek

1. Jules:
    27 augustus 2022
    Het was weer leuk je te volgen. Bedankt
  2. Hanny:
    27 augustus 2022
    Gaaf, dat openlucht museum, en wat 'n stranden heeft Polen! Have fun in Fulda en daarna een goede thuisreis.
  3. Nico & Marga:
    Goede thuisreis Annemiek!
  4. Annemarie:
    27 augustus 2022
    Nog gezellige dagen in Fulda en goede thuisreis!
  5. Nienke Lettinga:
    29 augustus 2022
    Goeie reis Annemiek. Nog 1 x tje je plantjes bewaterd....
    Alles rustig hier op Laag Kanje...
    Seizoen is voorbij...
    Gr nienke.......