20. Afsluiting

29 augustus 2021 - Maarn, Nederland

Donderdagavond thuis gekomen na een heerlijk etentje buiten de deur met vrienden van ma. Een waardige afsluiting van een mooie reis, die naar mijn gevoel veel langer duurde dan 2 maanden. Dat is altijd een goed teken. In totaal heb ik met Miep 6.787 km afgelegd met als meest noordelijke punt de poolcirkel in Jokkmokk (Zweden). Volgend jaar ga ik nog een stuk noordelijker naar de Noordkaap. Dan ga ik via Noorwegen.

Wat vond ik bijzonder? Met name het zwemmen in de meren en de Botnische Golf. Het heldere water en de mooie omgeving er omheen gaven mij een kick. Ik had wel meer 'wildernis' verwacht. Ook meer dieren in het wild. Zweden telt slechts 10 miljoen mensen in een land dat zoveel groter is dan het onze en toch overal huisjes en andere tekenen van menselijke aanwezigheid. Dat had ik niet verwacht. Misschien dat het verder naar het noorden leger wordt, maar ik ben niet de enige die naar de Noordkaap wil. Het aantal campers en caravans is groot: minstens 1/3 van alle verkeer. Het aantal buitenlanders was beperkt. Toch vooral Denen en Zweden die in eigen land op vakantie gaan. Ongetwijfeld heeft dat te maken met Corona. Pas tijdens de 'wildernisroute' viel mij op dat er relatief veel Nederlanders waren.

Ik ben maar weinig alleenreizenden tegengekomen (nav een vraag van Leonie en Stefan). In het begin een NL vrouw (van mijn leeftijd) en later een jongere, ook NL, vrouw, die enthousiast haar yoga - oefeningen naast haar campertje deed. Kennelijk is het voor veel alleenstaanden geen optie om alleen met een camper of caravan te reizen. Ik vind het wel fijn, maar ik kan mij goed voorstellen dat het niet voor iedereen een goede optie is. De Zweden zijn ook niet direct de grootste praters. Ze zijn vriendelijk, maar niet goed in 'small talk'. Dat las ik ook ergens in een foldertje. In Zuid-Europa zijn ze eerder geneigd een praatje aan te knopen. Wat Noord- en Zuid-Europeanen wel gemeen hebben is de liefde voor het bbq-en. Overal zijn 'openbare' bbq's te vinden. met name ook in natuurgebieden.

Ik heb nog wat foto's toegevoegd van mijn fietsvakantie met ma in juni 1985. We hebben toen een rondvaart gemaakt en hebben in ieder geval de zeemeermin gezien en ik heb in Tivoli in een achtbaan gezeten. Maar daar ben ik niet op de herkennen. Ook bij de kerk van onze Verlosser (met de wenteltrap) geweest, maar ik weet nog steeds niet of we de toren toen ook hebben beklommen.  De foto met mensen op de wenteltrap komt uit een folder, die ik heb ingeplakt in mijn fotoboek van de jaren 80.

Dank voor jullie steun en reacties. De komende maanden ga ik een masterclass reisjournalistiek volgen bij National Geographic. Ben benieuwd of ik daar nog iets leer over het schrijven van reisblogs. Begin december vertrek ik naar het zuiden. Dan merken jullie het vanzelf. Hopelijk tot dan!

Groeten Annemiek

1. Hanny:
    29 augustus 2021
    Leuk, interessant en grappig om al je verhalen te lezen. (Enige jeugdfoto's ook.) Dank ook voor je input voor het artikel. En veel succes met de masterclass reisjournalistiek bij National Geographic!
  2. Annemiek Tubbing:
    29 augustus 2021
    Jij ook bedankt Hanny voor het leuke artikel in De Kaap. En wat een timing: op de dag van thuiskomst! Succes met al jouw plannen.
  3. Jules:
    29 augustus 2021
    Bedankt Annemiek. Ik vind het een aanmoediging om zelf ook op stap te gaan. We zullen zien.
  4. Sylvia:
    29 augustus 2021
    Die 2 maanden zijn voorbij gevlogen! Maar zo tezien was het een prachtige reis!
  5. Jaap Tadema:
    29 augustus 2021
    Ha Annemiek, welkom thuis. Bedankt voor al jouw mooie verhalen.
  6. Annemarie:
    29 augustus 2021
    Dank voor het gezellige en leerzame reisverslag.
    Ook weer leuk deze laatste foto’s.
    Veel succes met de masterclass en ook mooie tijd in Maarn en omgeving.
    Tot in december!
  7. Leonie:
    Hoi Annemiek,
    Welkom thuis! Zeer genoten van jou reisverhalen, veel dank daarvoor.
    We hopen je in de bloesemtijd in de betuwe te mogen verwelkomen!
  8. Truus:
    29 augustus 2021
    Goh Annemiek dat was weer klasse wat je hebt gedaan ! En ook TOP ons thuisblijvers mee te laten genieten dank daarvoor.
    Nu nagenieten ! Heb het goed en tot gauw.
  9. Karin:
    30 augustus 2021
    Annemiek, dank voor al je mooie verhalen, wij hebben genoten.
    Welkom thuis!
  10. Ghislaine:
    31 augustus 2021
    Welkom thuis weer, je hebt best wel zonnig weer mee genomen. Wat een mooie reis heb je gemaakt. Nu even uitrusten? En dan de laatste loodjes tot 1 december. Leuk om weer eens af te spreken. groetjes, Ghislaine
  11. Nico & Marga:
    31 augustus 2021
    Hoi Annemiek, welkom thuis!
    Sterke met het afkicken en we gaan elkaar weer zien en spreken.
    Groet,
    Nico
  12. Paul:
    1 september 2021
    Hoi Annemiek, je zult een volle agenda hebben aan het bijpraten met alle geïnteresseerden. Maar de diashow hebben we al gehad ;-) Dank voor de leuke verhalen en bespiegelingen. Nu maar weer even thuis aarden. Groetjes, Paul
  13. Maud:
    2 september 2021
    Hi Annemiek, welkom thuis! Ik heb genoten van je reiservaringen. Voor je weer vertrekt nog even in levende lijve bijpraten!! Liefs
  14. Marijke:
    3 september 2021
    Was weer leuk om je te volgen, Annemiek! Je geniet er vol van. Gaaf. Tot snel, Joost en Marijke