2. Verjaardag, Carcassonne, Espéraza en Rodès (20 t/m 23 november 2022)

23 november 2022 - Rodès, Frankrijk

Hoi allemaal,

Vanmiddag brak na 3 dagen regen eindelijk de zon door. Het waaide wel hard. Dat is de reden dat ik niet al aan de kust zit. Dat was wel mijn bedoeling, maar de voorspelling tot en met vandaag was windkracht 8/9 en dat vind ik voor een camperplaats aan de kust iets te veel. In het binnenland waaide het gisteren en vandaag al erg hard (windkracht 5/6) en toen stond Miep al op haar bandjes te schudden. Gisteren in Carcassonne was het ook erg koud, maar vandaag was het lekker, omdat de wind uit het zuidwesten komt. Kortom: het begint er op te lijken, zeker nu de wind is gaan liggen. Morgen ga ik naar de kust om de Costa Brava en de zgn. Dali-driehoek te ontdekken.

Nu eerst de afgelopen dagen. Zondag dus helaas ook niet al te best weer, maar toch heel gezellig de 60e verjaardag van mijn nicht Bianca gevierd in Saint Vincent-Le-Paluel. Inmiddels word ik een vaste gast bij het kerkje tegenover het huis. 's Middags tussen de buien door nog even kunnen wandelen met de honden.

De volgende dag kwam het echt met bakken uit de lucht en ben ik naar Carcassonne gereden waar een Parc Australien is. Leuk ter voorbereiding op de grote reis volgend jaar naar Australië en Nieuw Zeeland (zonder Miep). Maar helaas: het park was dicht voor het seizoen. Maar niet getreurd, want Carcassonne heeft een hele mooie historische stad (La Cité de Carcassonne). Het had wel wat voeten in de aarde om een camperplaats te vinden. Die ik had uitgekozen was dicht. Vervolgens kon ik de tweede die er zou moeten zijn niet vinden en toen ik teneinde raad (want inmiddels was het druk en regen en donker) dan maar een bepaalde kant op ging, kwam ik in een straatje dat normaal breed genoeg zou zijn om erdoor te kunnen, maar niet als er ook nog auto's geparkeerd staan. Dus draaien op de millimeter en helaas kleine schade aan de kentekenplaat op de fietsendrager. Gelukkig is de rest intact gebleven. Uiteindelijk ben ik op een veel betere camperplaats terecht gekomen. Een grote parkeerplaats die ook als camperplaats gebruikt mag worden op maar een klein stukje lopen van de oude binnenstad. Weer een stressmomentje overleefd. De volgende dag kwam het nog steeds met bakken uit de lucht, maar 's middags werd het iets beter en ben ik een paar uur in de oude stad geweest met een audiorondleiding door het oude kasteel en over de vestingmuren, waar ik bijna van af werd geblazen. Een voordeel: zomers kan je over de koppen lopen, maar nu was het  heel rustig. Carcassonne is na Parijs en de Mont-Saint-Michel de grootste toeristische trekpleister van Frankrijk. Dus: mooie foto's en voor meer info: zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Carcassonne_(stad). Vroeger lag de grens met Spanje net onder Carcassonne, maar tegenwoordig ligt die grens een stuk zuidelijker. Wel grappig, want in Rodès waar ik nu sta, staat er op de 'mairie' ook 'ajuntament' en dat is het spaanse woord voor 'gemeentehuis'. Dus kennelijk stamt dat gebouw nog uit de tijd dat het op spaans grondgebied stond.

Aanvankelijk had ik dus het plan om door te rijden naar de westkust, te beginnen in Port-Vendres (net boven de Spaanse grens), maar ik heb 2 overnachtingen meer landinwaarts ingelast en dat was best aardig met toeristische routes en kneuterige franse dorpen. Vannacht overnacht in Espéraza aan de rivier L'Aude, waar niets te doen is. Wel was er een klein circus dat vanmiddag een voorstelling geeft en er is een wereldberoemd dinosaurusmuseum. Ik ben niet zo gek op dinosaurussen, dus ik heb het museum aan mij voorbij laten gaan. Ik heb een wasje gedraaid bij de Intermarché in het dorp. Handig die wasmachines en droger bij de winkel. Daarna naar Rodès met onderweg een lunch in Puilaurens, een aardig dorp met een mooie brug en het kasteel van Puilaurens in de hoogte. Zo van een afstand nog redelijk intact. Ik was er graag naar toe gelopen :-), maar helaas gesloten. Het kasteel van Rodès is niet zo goed bewaard gebleven, maar het dorp zelf is wel heel pittoresk. Zeker met het zonnetje ook fotogeniek. Van mijn goede voornemen om minder foto's te maken is nu al weinig meer van te merken.  Nou ja, hebben jullie des te meer kijkplezier.

Groeten Annemiek

1. Annemarie:
    24 november 2022
    Dat was zeker weer veel kijk- en leesplezier.
    Goede reis met veel zon gewenst.
  2. Hanny:
    24 november 2022
    Mooie tocht! Jammer van het seizoen en de -sluitingen. Maar je kunt altijd nog in warmere tijden hier terugkeren...
  3. Cecile:
    24 november 2022
    Is de schade van de geparkeerde auto's ook meegevallen of heb je allemaal briefjes achter gelaten? 😁
  4. Annemiek Tubbing:
    24 november 2022
    Omdat je het zo leuk vind als ik reageer: ik heb niet eens geprobeerd om er langs te komen. Door schade en schande wijs geworden :-). Ik zat waarschijnlijk tegen een hoge stoeprand of laag hekje van de straat zelf. Ik zag het niet op mijn achteruitrijcamera.