19. Tallinn - Haapsalu - Saaremaa (Estland I; 31 juli t/m 3 augustus 2022)

4 augustus 2022 - Kuressaare, Estland

Goedemorgen allemaal,

Ik ben voor 3 nachten neergestreken op een (sterk verouderde) camping op het grootste eiland  van Estland, Saaremaa. Miep staat wel heerlijk koel onder de bomen. Vandaag en morgen wordt het rond de 25 graden.  De camping is gelegen aan het strand van een ondiep deel van de Oostzee met een rietkraag aan de rand van het water. Het lijkt op de waddenzee bij laag tij, maar die ondiepte heeft niets met het tij te maken.  Het eiland is te bereiken met een ferry via het kleine eilandje Muhu. Muhu is met een dam verbonden aan Saaremaa. Het is hier mooi en heel rustig. Estland heeft het minste aantal inwoners van de 3 Baltische staten. Slechts 1,4 miljoen inwoners, waarvan 400.000 in Tallin wonen. Per vierkante meter levert dat maar 29 inwoners op; bij ons is dat ruim 500. Verder lijkt het erg op Finland, zowel wat betreft landschap als mensen en zelfs de taal heeft enige verwantschap met het Fins (joki is fins voor rivier; in het estlands is het jögi) . Het heeft alleen niet zoveel binnenlands water. Althans niet waar ik ben (ik hou de noordkust aan). Aan de grens met Rusland ligt wel een heel groot meer.

Saarema was tijdens de Sovjettijd (1945 - 1991) verboden militair gebied. Ook Esten hadden een moeilijk te verkrijgen vergunning nodig om op het eiland te komen.  Gisteren heb ik op het eiland een kratermeer bezocht, die is veroorzaakt door de inslag van een meteoriet. Dat gebeurde 4000 jaar geleden. Het veroorzaakte 1 hele grote krater (110 meter in doorsnee en 22 meter diep), dat gevuld is met water en waar mooie groen/zwarte libellen rondvliegen. In de rest van het gebied zijn nog 8 kleinere kraterinslagen. Het noordelijk deel van het eiland is wat hoger dan de rest: daar zijn kliffen van maximaal 21 meter hoog te bewonderen (Panga kliffen). Moeilijk te zien, want je staat erboven, maar hier en daar kalft de rand behoorlijk af.  Iets verderop in zee ligt een afgrond van 12 meter diep. Die is zichtbaar door de kleine golven in het water. Dat heeft met een of andere breuklijn te maken. Geologisch allemaal heel interessant. Verder nog een hele oude kerk bekeken, die al in 2013 gerenoveerd had moeten zijn, maar kennelijk is dat niet gelukt. En bijzonder: een Hollandse molen, gebouwd kort vóór WO II door een eilandbewoner. Die is vervolgens gevlucht naar de USA omdat hij het leger in moest. Vervolgens is de molen in 1950 in beslag genomen door de Russen en maakte toen deel uit van een kolchoz. Na de onafhankelijkheid van Estland is het teruggegeven aan de familie van de eilandbewoner. Ik zag de molen onderweg; die overigens geen wieken meer heeft en niet meer functioneert en ik ben het terrein opgereden. Ik had niet in de gaten dat het privéterrein was. Toevallig stonden daar 2 zussen, kleinkinderen van de eilandbewoner. Die vertelden dit bijzondere verhaal. Waarom hun grootvader een nederlands ontwerp voor de molen had gekozen, wisten ze niet. Ik heb een paar houten molens op het eiland gezien, die er heel anders uitzagen. Er schijnt ook een 'Nederlandse molen' in Kuressaare, de hoofdstad van het eiland, te staan. Daar ga ik morgen op de fiets naar toe. Het is maar 10 km hier vandaan.

Tallinn heeft een heel mooi oud centrum. De eerste 2 nachten in Estland heb ik op een mix parking gestaan aan een strand met uitzicht op de skyline van Tallinn, op 6 km afstand van het oude centrum. Prachtige plek, maar zoals vaker met mix parkings kan het erg onrustig zijn 's nachts. De eerste nacht was prima, maar de tweede helaas erg onrustig met gewone auto's die komen en gaan. Ik begrijp niet waarom mensen midden in de nacht naar zo'n plek komen. Gelukkig stond er nog een camper: een moeder en dochter uit Groningen in hun 30 jaar oude camper VW bus met heftent boven op het dak. Wel met hond, maar die sloeg niet aan als er een auto in de buurt kwam. Het is goed gegaan en ik heb de vele prachtige gebouwen en vestingmuren en torens en kerken en het raadhuis en de pleinen kunnen bekijken. Van boven, op een hoogte van 60 meter vanaf de toren van de St. Olafskerk en de 'bovenstad', en van onder vanaf de 'benedenstad'. De bevolkingslagen werden in het verre verleden gescheiden gehouden door muren en poorten! Anders dan bijvoorbeeld Helsinki hebben veel historische gebouwen alle ellende van het verleden  overleefd en/of zijn mooi gerenoveerd. Het verbaast mij iedere keer weer hoe na verwoestingen door branden en oorlogen de mensen toch weer de energie (en het geld) konden opbrengen om de boel te herstellen. Lekker en gezond gegeten voor weinig geld: eend met veel lekkere groente en een glas wijn voor slechts 22 euro. Na de kennismakingsronde in Tallinn (zeker nog een keer een bezoek waard) een heerlijke duik in zee genomen met een (veel koudere) douche op het strand om het zout uit de haren te spoelen.

In Haapsalu, ongeveer 100 km ten zuidwesten van Tallinn, hebben ze na de zoveelste brand de ruïnes van de burcht van het bisschopsconvent (1279) gelaten voor wat ze waren. Er zijn wel trappen in de burcht gemaakt om het van alle kanten te kunnen bekijken en onderin de burcht is een museum.  Het ziet er allemaal heel modern en mooi uit. De tegen de burcht aangebouwde bijbehorende kathedraal is wel prachtig gerestaureerd. Het is het grootste uit één schip opgebouwde kerk in de Baltische Staten. Haapsalu is vooral bekend als kuuroord voor de - onder de tsaristische tijd - welgestelden. Ook de tsaar kwam naar Haapsalu en om hem en zijn gevolg droog de trein uit te laten stappen werd er een 216 meter lang overdekt perron gebouwd! Toen het langste ter wereld. Nu heeft het een likje verf nodig. Er rijden geen treinen meer. Op de rails staan alleen nog oude locomotieven en andere treinwagons weg te roesten. Zonde, maar wie weet gaat daarmee ook nog wat gebeuren.  De modder en het warme zeewater heb ik ook ervaren toen ik ging zwemmen. Ook nog wat waterplanten en vogelpoep erbij. Als herboren! Daarna een plek bij een paar andere campers gevonden en genoten van een geweldige zonsondergang.

Komende dagen dus een beetje chillen en op de fiets naar de hoofdstad van het eiland. Ik heb zaterdag een paardrijrit geboekt op het kleine eiland Muhu op de terugweg naar het vasteland van Estland. De eerste keer deze reis dat ik ga paardrijden. Het werd tijd. Daarna door richting Letland.

Groeten Annemiek

P.S. Voor de record: van de in totaal 8.205 km die ik tot de ferry naar Estland heb afgelegd, was ongeveer de helft (4.128 km) op Finse bodem. Hier is de prijs van diesel overigens al gezakt tot E 1,84 per liter.

1. Anneke:
    4 augustus 2022
    Annemiek, je kan wel reisboeken gaan schrijven, zoveel informatie en mooie foto’s!
  2. Annemarie:
    4 augustus 2022
    Weer heel leuk meer over Estland te lezen en te zien!
  3. A. Van Rooijen:
    5 augustus 2022
    Veel plezier bij het chillen en morgen bij het paardrijden!
  4. Hanny:
    15 augustus 2022
    Leuk om te lezen en prachtige foto's. Estland is voor ons nog onontgonnen gebied. Lijkt me wel wat om daar een keer heen te gaan. Ben ook heel benieuwd naar hoe je Letland ervaart. Dat is een oude wens. Toen we eindelijk boekten zo'n twee jaar geleden is onze reis erheen echter vanwege covid geannuleerd. En nu zijn we alle vakantiedagen bezig in Frankrijk, ha, dus het zal nog wel even duren. (Vandaag overigens weer thuis.) Maar daarom extra leuk om zo direct je belevenissen in Riga etc. te lezen en te zien! Nog heel veel reisplezier, Annemiek.