18. Biarritz (herkansing), onderweg naar NL, waaronder Tournai/Doornik (23 t/m 27 februari 2022)

27 februari 2022 - Tournai, België

Laatste nacht in de camper op de boerderij bij Olivier Vansteenbrugge in Orcq. Hij heeft een camperplaats, een paardenstalling en aardappelen. Helaas spreekt hij alleen frans. Orcq is heel klein, maar ligt in de buurt van Tournai of - op zijn Vlaams - Doornik. Het ligt net over de grens tussen Frankrijk en België, net voorbij Lille (of Rijssel). Het leuke van reizen zijn de verrassingen. Tournai zou een leuk historisch centrum hebben. Ik had mij er niet veel van voorgesteld, maar ik was op tijd hier en ben de 5 km gaan lopen naar het centrum van Tournai en tot mijn verrassing is het inderdaad een behoorlijke plaats met een heel leuk plein en prachtige huizen. Maar het meest opvallend is toch wel de Kathedraal Notre-Dame. Minder groot dan die in Amiens, maar ook heel groot. Hij wordt gerenoveerd en dat is wel een hele grote klus. Ik had al besloten om het bezoek aan de Notre-Dame van Amiens bij een volgende reis in de herkansing op te nemen, maar dit was toch wel een waardige vervanging en geheel onverwacht. Ik had de camperplaats uitgezocht op  waar ik ongeveer zou komen vandaag en voorzieningen (alles moet schoon en leeg de laatste dag).  De kathedraal is in de 12e en 13e eeuw gebouwd en staat sinds 2000 op de werelderfgoedlijst van Unesco. In het kader van de renovatie zijn ook de voorgaande fasen van de kathedraal onder de vloer zichtbaar. Er is in die 9 eeuwen natuurlijk wel het een en ander gebeurt.

Ik heb de hele reis mooi weer gehad. Niet heel erg warm, maar wel zon in een bijna strak blauwe lucht, behalve het dagje in Biarritz. Maar het was veel beter weer dan op de heenweg: toen stormde het. Nu een beetje miezer, maar 's middags droog. Alleen de zon liet zich niet zien en het waaide wel pittig, waardoor de zee heel woest lijkt. Dat viel overigens wel mee. Er zwommen zelfs mensen in. Had ik er langer gebleven dan had ik dat ook gedaan. Nu vanaf de camperplaats naar het centrum gewandeld en langs de kust terug. Ook een hele wandeling. Met name de wandeling langs de zee terug was mooi. Er zijn ook mooie gebouwen in Biarritz, die nog getuigen van de modaine badplaats die het in de jaren 20 was. Helaas zijn er ook betonnen kolossen tussengeschoven. Zo jammer. Naast de promenade langs de kust waren er ook diverse 'eilandjes' die beklommen en/of bewandeld konden worden. Dan geeft een idee van de 'woestheid' van de zee.

Daarna een bezoek gebracht aan mijn nicht en haar man, die druk bezig zijn om hun huis in Frankrijk op te laten knappen. Het ziet er heel leuk uit, maar er moet nog een hoop gebeuren. Ik heb mijn plaatsje van 2 jaar geleden ingenomen: voor de kerk aan de overzijde van het huis. Het is een piepklein dorpje in de buurt van Sarlat-la-Cadena in de Dordogne. Om 22 uur slaat de kerkklok voor het laatst en om 8 uur begint die dan weer. Dat is heel netjes. Daarna nog overnacht in de buurt van Orléans op een gratis camperplaats in de buurt van een meertje. Parijs heb ik zonder navigatie gedaan. Ook altijd verrassend of de GPS het gaat doen of niet en nu met Parijs op het programma, besloot die het niet te doen. Ik heb heel erg mijn best gedaan om hem weer aan de praat te krijgen, maar dat lukte niet. Dus: borden met Lille gevolgd en dat ging heel goed. Na Parijs pakte de GPS het weer op. Ach ja, thuis ga ik direct de speciale TomTom voor campers bestellen.

Morgen alle tijd om aan te komen in Tilburg. Nog maar 161 km. Dan heb ik er ruim 9000 km op zitten.

Over 3 maanden begin ik alweer met de volgende reis: rondje Noordkaap: heen via Noorwegen, terug via Finland, Baltische Staten, Polen en Duitsland. Hopelijk is Poetin dan weer bij zinnen gekomen. Nare situatie daar. Jullie merken het vanzelf. Dank voor het meereizen en de reacties.

Tot gauw. Liefs Annemiek

1. Cecile:
    27 februari 2022
    Morgen ook nog een al zon hier!
  2. Joke:
    28 februari 2022
    Wat is het snel gegaan! Morgen alweer terug en inderdaad, je treft het, mooi weer voorlopig! Enfin, je hebt ook weer een fantastische reis om naar uit te kijken. Tot gauw! Liefs
  3. Mieke:
    28 februari 2022
    Wat een mooie verhalen weer Annemiek. Gezellig om je weer te zien.
    Liefs.
  4. Jolanda:
    28 februari 2022
    Wat heb je een prachtige reis gemaakt! Ik heb genoten van je verhalen en foto’s.
    En nu al gauw weer de nieuwe reis gaan voorbereiden waarschijnlijk. Welkom thuis!
  5. Truus:
    28 februari 2022
    Kilometer vreter ! Maar wat een avontuur is deze reis opnieuw geweest.
    Ik heb er weer van genoten !!!!
  6. Ghislaine:
    28 februari 2022
    Volgens mij heb je het reuze naar je zin gehad. Mooie reis, veel herinneringen.
    Hier schijnt idd de zon, die hebben we hard nodig.
    Hopelijk kun je over 3 maanden ongestoord je geplande reis maken.
    Maar nu eerst afkicken en weer aan je huis zonder wielen wennen.
  7. Bianca Tubbing-Tempelaars:
    Mooie reis.
  8. Maria:
    Wat is dat snel gegaan
    Fijn om met je mee te reizen.
    Ik heb ervan genoten.
    Ze voorspellen heel lekker voorjaarsweer
    Een goed moment om terug te komen
  9. Karin:
    28 februari 2022
    Dank weer voor het meereizen, genoten van de verhalen en af en toe bekende foto's (o.a.Sarlat-Le-Canada).
    Ook je volgende reis wordt vast weer mooi, wij zijn net terug uit Lapland (Finland) wat een belevenis!
  10. Annemarie:
    28 februari 2022
    Welkom thuis op de Utrechtse Heuvelrug!
    Was heel leuk zo te kunnen “meereizen”. Dank daarvoor.
    Fijne tijd in NL en tot over 3 maanden.
  11. Jules:
    28 februari 2022
    Bedankt Annemiek, het was voor de thuisblijvers ook fijn.
  12. Marijke:
    28 februari 2022
    Jeetje, nu al weer naar huis? Dat is snel gegaan. Leuk je weer te volgen.
    Wel thuis!
  13. Anneke:
    28 februari 2022
    Welkom terug in Nederland en het was erg leuk om vanuit huis met je mee te reizen.
  14. Hanny:
    4 maart 2022
    Tip: volgende keer met stop in Lille? Verbazingwekkend leuke, creatieve, gezellige stad. Hartelijk welkom in Nederland. Leuk dat je er weer bent!
  15. Paul:
    5 maart 2022
    Kort en bondig. Zoals we je kennen. In Noord Frankrijk heb je ook Rouen (Musee La Piscine). Bijzondere tentoonstellingen. Lille is ook niet te versmaden natuurlijk hoewel je daar snel doorheen kunt is een wandeling van een dag niet genoeg. Zo heeft noord Frankrijk nog veel meer bezienswaardigheden.
  16. Wim:
    17 maart 2022
    Mooi beeldend geschreven Annemiek. Je was zelfs in Tilburg, las ik. Hele goede reis naar de Noord Kaap.