17. Turku en Naantali (26 tot en met 28 juli 2022)

28 juli 2022 - Turku, Finland

Hallo allemaal,

een beetje aan de snelle kant dit blog, maar anders komt Helsinki er ook nog bij. De hoofdstad van Finland verdient een eigen blog, vind ik. Net koffie gedronken met de overburen. Er stond al een paar dagen een Nederlandse camper op de parkeerplaats waar ik ook al voor de derde (en laatste) nacht sta, maar tot vanavond was daar weinig activiteit. Dat klopte ook, want de bewoners waren bezig met een driedaagse fietstocht over een aantal eilanden voor de kust hier. Vanavond kennis gemaakt en koffie gedronken. Hun dochter woont in Turku. Heeft in Finland stage gelopen en werkt hier inmiddels en heeft een Finse vriend. Dus pa en ma, inmiddels gepensioneerde vijftigers, komen af en toe met de zelf tot camper verbouwde bedrijfsbus langs.

Afgelopen dinsdag ben ik hier aangekomen in de stromende regen. Dat heeft tot het eind van de middag geduurd. Toen knapte het op. Ik sta op een parkeerplaats op het eilandje Ruissalo bij Turku. Het is een natuurgebied waar veel wandel- en fietspaden zijn, ongeveer 7 km van het centrum van Turku. Er parkeren hier ook Turkunezen die willen wandelen of fietsen. Het is een komen en gaan, maar 's avonds is het rustig. Er staan niet veel campers: vanavond zijn het er maar 3. Prima uitvalsbasis voor (gisteren) Turku en (vandaag) Naantali. Betsy moest aan de bak.

In Turku staat de oudste en grootste van de 2 middeleeuwse Finse burchten, ouder dan die van Savonlinna. De eerste versie dateert van rond 1280 toen Finland bij Zweden werd ingelijfd. Daarna zijn er diverse verdiepingen bijgekomen en de torens verhoogd. Het 'hoofdkasteel' (van donker steen) is in de Renaissance tijd (16e eeuw) - ook in fasen - uitgebreid met het driekantige gebouw (het witte deel), waardoor er een grote binnenplaats ontstond. Anders dan de burcht in Savonlinna heeft het kasteel ook als woning gediend, onder andere voor de gouverneur van Finland met de bijbehorende administratie en rechtspraak. Vóór Helsinki de hoofdstad van Finland werd, was Turku dat. Pas in 1698 kreeg het kasteel de functie van gevangenis en opslagplaats. In 1880 werd het een museum. In 1941 werd het geraakt door een bom. Er was niet veel meer van over, behalve de muren. Van 1946 tot 1961 is het gerestaureerd. Dat hebben ze heel mooi gedaan. Je bent er een paar uur zoet en velen met mij. Het was druk. Vooral Finnen. Toen ik buiten kwam had het net heel hard geregend, maar dat is voorlopig de laatste regen (volgens buienradar). Dat klopte voor vandaag gelukkig wel.

Na het kasteel heb ik de rest van Turku per fiets verkend. Langs de kaden van de rivier Aura tot aan de prachtige kathedraal, die sinds de Reformatie luthers is. Dat geldt voor bijna alle Finse kerken, zoals ook voor de Noorse en Zweedse kerken. Ik weet trouwens nu waarom er schepen hangen in veel Scandinavische kerken: als dank van zeelieden die schipbreuk hebben geleden en het hebben overleefd. Vooral een gebruik in vroeger tijden, maar de meest recente schijnt van slechts 20 jaar geleden te dateren. Het centrale plein van Turku was ook onder 'reconstructie'. Naast de kathedraal werd een podium opgebouwd. Ik zag het maar was zo dom niet even te vragen waar het voor was. Twee uur na mijn vertrek bleek er een (gratis) optreden te zijn als 'warming-up' voor een jazz-festival dat hier vandaag en het weekend gehouden wordt. Vandaag was het op een of ander eiland (en daar kwam ik vanmiddag pas achter) en morgen vertrek ik naar Helsinki. Jammer. Volgende keer iets alerter.

Vandaag rond de 40 km (heen en terug) gefietst naar Naantali, dat ook op de route ligt. Leuker om te fietsen en ook prima te doen. Toeristisch plaatsje aan de kust met heel veel (schier-)eilandjes voor die kust. Het oude centrum heeft nog veel oude houten huizen. Natuurlijk ook een haventje en bootjes en een mooie kerk in een park. Gewandeld in en om het dorp en het van alle kanten bekeken. Gelukkig veel zon; wel koud windje, maar je wordt vanzelf warm van al het trappen. Licht glooiend, maar goed te doen.

Nog even een weetje: op de Finse toiletten hangen ook doucheslangen. Ik zat mij af te vragen waar die voor waren, maar nu weet ik het: je kan je kruis ermee schoonspoelen. Dus tussen je benen houden terwijl je op het toilet zit, want anders wordt alles nat. Vereist enige oefening. Neemt minder ruimte in dan een apart bidet. Schone mensen die Finnen. Heel wat anders dan vroeger: in het kasteel hadden ze toiletten, maar daar zat alleen een gat onder en alles viel dus langs de kasteelmuren naar beneden tot het werd weggespoeld door het zeewater (of regenwater als er geen zee in de buurt was).

Morgen dus richting Helsinki. Ik heb de komende twee nachten kunnen reserveren op de enige camping in Helsinki. Helaas wel 13 km van het centrum vandaan. Ik kreeg van de Nederlanders een tip om eerst langs een openluchtmuseum te gaan in de buurt van Helsinki. Dat moet de moeite waard zijn. Ga ik doen.

Groeten Annemiek

1. Mieke:
    29 juli 2022
    Leuk om alles weer te lezen.
    Veel plezier in Helsinki.
    Lieve groet.
  2. Truus:
    Prachtig Annemiek!
  3. Cecile:
    29 juli 2022
    Is het je al gelukt met de slang 🤣
  4. Nienke Lettinga:
    Mooi. Mooi. Goede reis naar Helsinki
  5. Nel en Wijnand:
    31 juli 2022
    Dat water op het toilet dat hebben de mensen hier ook,meegenomen uit Indonesië die hebben op het toilet een fles die ze ervoor gebruikten of ze dat nog doen weet ik niet moet je maar eens vragen
  6. Annemiek Tubbing:
    31 juli 2022
    Ja, dat weet ik, maar dat lijkt mij helemaal lastig.
  7. Hanny:
    15 augustus 2022