17. Onderweg naar Stockholm (16 - 18 augustus)

18 augustus 2021 - Falun, Zweden

Ik verwen jullie met nog een blog. Het internet is hier super snel en ik kon zelfs alle filmpjes zojuist in een snel tempo uploaden. In totaal 9 nu. Ook bij dit blog horen er 4 en die zijn afkomstig van het berenpark in de buurt van Orsa dat op mijn route naar Stockholm ligt. Ik heb de hoop opgegeven dat ik nog beren in het wild tegenkom, dus die dan maar - evenals de elanden - in gevangenschap opgezocht. Ze hebben in het berenpark wel de ruimte, maar toch....Veel hekken. Ik werd daar zelfs van mijn laatste illusie beroofd, want ook rendieren komen niet meer in het wild in Zweden voor. De rendieren die ik gezien heb op weg naar de wildernisroute waren dus ook van iemand. Die laat ze dan kennelijk rondlopen met het risico dat ze onder een auto lopen. Vreemd. In het berenpark zitten 3 typen beren: de bruine beer (de kleinste die in Zweden in het wild voorkomt/voorkwam), de ijsbeer en de Kodiak beer. Die laatste is de grootste en komt nog in het zuiden van Alaska voor. De bruine beren en de Kodiak beren zitten naast elkaar met een hek ertussen. Ze hebben wel interesse in elkaar (zie het filmpje). Het ijsberenjong (geboren in februari 2021) steelt de show. Zie het filmpje. En bruine beren kunnen lezen! Het is de bedoeling dat de dieren zoveel mogelijk natuurlijk gedrag blijven vertonen (ze kunnen bijvoorbeeld zelf vis vangen in watertjes op het terrein), maar zonder bijvoeren lukt het niet. Dus 2 jonge dames kwamen fruit en groente voeren toen wij (allemaal Nederlanders!) op het platform stonden met beneden ons de bruine beren. Ze hadden 2 bordjes bij zich en ik vroeg waarvoor dat was: een van de bordjes betekent: alleen mannetjes en de andere: alleen vrouwtjes. De beren schijnen dat te kunnen lezen: dus als het voer alleen bedoeld is voor de vrouwtjes, eten de mannetjes niet mee en andersom. Nu stak ze beide bordjes op, dus ze mochten alle 6 'mee-eten'. Je kunt mij een hoop vertellen, maar dit lijkt mij niet kloppen. Vóór de dames verschenen hadden de beren zich al verzameld. Ze wisten precies wanneer het eten zou komen. En ik denk niet dat mannetjes of vrouwtjes zich door een bordje zullen tegenhouden om mee te eten als ze honger hebben. We moesten er ook wel om lachen, omdat Zweden geen onderscheid meer maken tussen mannen en vrouwen, bijvoorbeeld wat betreft toiletten. Die zijn genderneutraal. Voor een deel van de campings geldt dat ook voor douches. Dus even opletten dat je niet te ontkleed je (meestal krappe) doucheruimte uitloopt. Maar voor beren geldt dat dus nog niet. Hopelijk weet iedere beer wat zijn geslacht is. Naast beren zijn er ook wolven met jongen (zie filmpje), veelvraten (nooit eerder gezien), de Syberische tijger (zie filmpje), lynx (komt het meeste voor in Zweden, maar gisteren hield hij/zij zich verborgen), uilen (zie mooie foto van de Oehoes) en nog wat soorten te zien. Het was een leuke onderbreking van het rijden, ondanks de regen.

Maandagavond eindelijk mijn eigen meertje gevonden! En laat het nou maandagmiddag ook nog droog zijn, dus jullie raden het al: lekker gezwommen. Waarschijnlijk was het niet bedoeling om daar ook te overnachten, maar er was verder niemand. Er kwam wel af en toe een auto langs, maar ik had Miep 'verdekt' opgesteld. Het seizoen hier is voorbij, dus ik ga er maar vanuit dat het dan minder belangrijk is. Van de afgelopen 4 nachten dus 3 nachten vrij gekampeerd. Ik begin het te leren, al moet ik eerlijk toegeven dat ik rustiger slaap als ik op een camping of camperplaats sta.

Ik ben nu nog in Falun, het nationale ski centrum. Een soort Papendal, maar dan voor skieën. Wintersport is hier veel belangrijker dan de zomersport.  De winter kan hier wel 8 maanden duren. Soms worden lente en herfst overgeslagen, vertelde een van de dames van het berenpark. Er staan hier 2 skischansen van 90 meter hoog en je kan met de lift naar boven en genieten van het uitzicht. Ik ben alleen bang dat er nu niet veel te bewonderen valt. Het is droog, maar daar is ook alles mee gezegd. Het is erg mistig en vochtig, dus veel zal er niet te zien zijn. Dat sla ik over. Ik ga straks verder op pad richting Stockholm. Als het goed is zullen de komende dagen droog zijn en later zelfs (deels) zonnig en warmer, dus laat ik deze dag maar gebruiken om naar Stockholm te rijden en boodschappen te doen. Alles is op.

Geniet maar weer van de foto's en filmpjes. De fotoos van het berenpark zijn bij het vorige blog nummer 16 terechtgekomen.

Groeten Annemiek

1. Cecile:
    18 augustus 2021
    Weet je zeker dat je ze geplaatst hebt? Kzieniks.
  2. Joke:
    18 augustus 2021
    Kooknie! Maar het verhaal is prachtig.
  3. Ans:
    18 augustus 2021
    Ze zijn vast nog onderweg ! :)
  4. Maria:
    Geen filmpje gezien.
    Uitgebreid verhaal mooi.
    Zondag ben ik naar Jeanette geweest.
    80 jaar de enige Tubbing
    Ik heb je gemist.
    Een heerlijke high tea met buren neven en nichten en natuurlijk Jeanette.
  5. Annemiek Tubbing:
    18 augustus 2021
    Filmpjes staan onder video's: zie de kopjes boven de blog.
  6. Annemarie:
    18 augustus 2021
    Wat een mooi verhaal weer, met foto’s!
    En ook genoten van de video’s, leuk om nu de bijbehorende stem te horen!
    Veel plezier en goede vervolg reis.