16. El Rocío (herkansing), Vilamoura en Alvor (13 t/m 18 februari 2022)

18 februari 2022 - Alvor, Portugal

Jullie in de storm en kou; ik in de zon en 20 graden. Ik voel mij steeds schuldiger en daarom kom ik ook maar terug, maar wel langzaam. Ik mik op 1 maart. Eerst nog een verhaal over 2 dagen zand happen in het (nu wel) droge binnenland van Spanje en op het strand van de Algarve in Portugal.

Op zondag komen ze niet te paard naar de mis in de enorme kerk van El Rocío. Dat gebeurt, denk ik, maar één keer per jaar als op tweede Pinksterdag de grote bedevaart wordt gehouden naar El Rocío. Op 'gewone' zondagen staan er wel wagens getrokken door paarden op het grote plein en ponies en paarden om toeristen een ritje aan te bieden. Tegen betaling uiteraard. Dus ik moet nog een derde keer terug. Ik denk niet dat het snel zal gebeuren. Ik heb wel zelf een rondje op het kerkplein gegaloppeerd. Dat heb ik op maandagmiddag gedaan. Eerst even een kort stukje door het Nationaal Park Doñana, maar dat stelde niet veel voor. Toen door het dorp en dat is natuurlijk wel heel leuk om op die brede zanderige straten en dat enorme plein te kunnen rijden. We hebben nog een drankje aan de bar gehaald zonder af te stijgen.  Ik heb ook wel wat inwoners gezien die een ritje op een eigen paard maakten. Het was al laat in de middag/begin avond, dus een paar mannen/jongens (geen vrouwen te paard gezien) vinden het dan waarschijnlijk wel lekker om even te rijden. Als ik hier zou wonen zou ik alles te paard doen. Krijg je ook wat minder stof binnen. Fietsen kan hier niet. Ik heb het  geprobeerd (boodschappen doen), maar dat was geen goed idee. Het stuk naar de stal mocht ik los gaan. De begeleider had last van zijn rug en hij had inmiddels wel gezien dat ik kon rijden. Of hij kreeg weer telefoon (heeft driekwart van de rit gebeld). Dat was even lekker. De 'manege' zag er weer niet uit. Wat een troep! Wel mooie zadels.

Na El Rocío ben ik weer doorgereden naar Portugal. Terecht gekomen op een prachtige plek aan zee, met dank aan Wijnand en Nel. Die wonen in Maarn en gaan er al jaren met de camper op uit. Goede tips van ze gekregen. Waaronder deze plek dus: geen voorzieningen, maar genoeg ruimte voor heel veel campers (Praia dos tomates). En op dat hele grote veld, ga ik dus naast dezelfde mensen staan, die ik tegen was gekomen in Gabo de Gata (Jan en Ria Wijnen). Hoe bestaat het! De locatie ligt naast het strand en met mooie kliffen met wandelpaden zowel onder als boven de kliffen. Het ligt in de buurt van Vilamoura, waar je naar toe kunt wandelen.  Vilamoura heeft een enorme jachthaven en er was heel veel activiteit van onder andere nationale olympische teams die aan watersport doen. Ik heb auto's gezien van bijna alle EU landen. Er werd druk gevaren en ge(wind)surft. Er was ook veel veel drukte op de werf waar boten werden opgeknapt.

Gisteren eindelijk Wijnand en Nel 'ingehaald'  in Alvor. Net op tijd want morgen ga ik richting huis en zij blijven nog iets langer. Wederom een mooie gratis plek op een parkeerplaats bij een sportcomplex, waar het overnachten werd gedoogd tot 18 uur vandaag. Ik ben om 17 uur vertrokken naar de camping hier om de laptop op te laden, deze blog te schrijven, te douchen (dat is na 3 keer zwemmen in zee toch wel lekker) en het toilet te legen (die gaat ongeveer 3 dagen mee). Om 18 uur kwam de politie en moesten alle campers weg. Dat is nog eens timing. Gisteren hadden we al een wandeling gemaakt langs de kliffen hier, maar door de vloed moesten we halverwege terugkeren. Vanmorgen weer geprobeerd en toen kwamen we verder, maar uiteindelijk had Wijnand toch een natte broek. Prachtige golven in de baaitjes tussen de rotsen. Die waren minder ter hoogte van de camper helaas, maar toch was het weer lekker. Mogelijk voorlopig de laatste keer dat ik in zee zwom. Een hond kwam langs en pieste op mijn handdoek en badjas, die ik altijd op het strand leg als ik ga zwemmen. Dat was even minder. Gauw in de wasmachine hier gegooid.

Het schiet dus alweer op, maar ik ben er nog niet. Biarritz mag ook in de herkansing. Morgen begin ik nog met een stukje toeristische route langs de Portugees/Spaanse grens tot ik ter hoogte van Lissabon ben. Ik hou jullie op de hoogte.

Fijn weekend.

Groeten Annemiek

1. Cecile:
    18 februari 2022
    Geen 500 foto's, dat is afkicken. ;)
  2. Annemarie:
    19 februari 2022
    Heerlijk je verhaal te lezen!
    En idd wij zijn hier aan het bijkomen van de storm.
    Fijne reis weer verder!
  3. Hanny:
    19 februari 2022
    Leuk verhaal. Zal straks wel even flink wennen zijn na zo veel avonturen. Fijne laatste weken!
  4. Ghislaine:
    19 februari 2022
    Heerlijke zonnige foto's, wordt er wel blij van. Ik zou d'r nog even blijven.
  5. Wijnand:
    21 februari 2022
    Ja Annemiek het was gezellig Gr Wijnand
  6. Anke de Bruin:
    24 februari 2022
    Wat leuk dat je Wijnand en Nel tegenkwam. Wij woonden met plezier naast elkaar op de Meidoornlaan.