15. Uolo en Kuopio (17 t/m 21 juli 2022)

21 juli 2022 - Rantasalmi, Finland

Ha allemaal,

het mooie weer is hier ook gearriveerd. Gisteren 23 graden, vandaag 27 en morgen 29 graden en op zaterdag slaat het onweer en de regen toe en wordt het koeler. Komt goed uit in de planning: dan heb ik een lange rijdag naar Tampere. Ik ga zigzaggend door het land. 3 dagen aan de Botnische golf in Oulu; gisterenavond en vandaag in Kuopio, een kleine 300 km naar het zuidoosten. Morgen naar Savonlinna, wederom dichtbij de grens met Rusland, maar het is nog steeds rustig. Helaas bleef het erg koud en wisselvallig in Oulu, dus ik heb maar 1x in de Botnische Golf gezwommen. Licht zout, maar heel ver uit de kust nog erg ondiep. Dat vind ik nooit zo fijn. Watertemperatuur maar liefst 21 graden. Koel je niet van af, want daarbuiten was het 16/17 graden. Wel de nodige fietsuren gemaakt.

Oulu is de vijfde stad van Finland wat betreft het inwoneraantal (200.000 in 2018). Het heeft ook een Zweedse naam: Uleåborg. Finland heeft veel meegemaakt. 6 eeuwen lang heeft het deel uitgemaakt van Zweden en nog een eeuw als autonoom grootvorstendom van het Russische Rijk. Pas in 1917 is het land onafhankelijk geworden na de Russissche Revolutie. Na WO II heeft Finland nog een deel van zijn grondgebied (Karelië) moeten inleveren bij de Russen. Door de stad stroomt de rivier Oulujoki naar de Botnische Golf. De rivier is bij de stad afgedamd om de waterkracht te gebruiken voor het opwekken van elektriciteit. Het is een heel fiets- en wandelvriendelijke stad en ook groen. Veel parken en parkjes en langs de hele rivier zijn fiets- en wandelpaden en recreatievoorzieningen aangebracht. Het is niet zo heuvelachtig, dus goed te befietsen. Dat heb ik 3 keer gedaan, tussen de buien en het drogen van de was in. Ik was er drie dagen, dus wasje gedraaid, maar de droger deed het niet. Nogal onhandig als het veel regent, maar ik heb mijn luifel in stelling gebracht. Ik moest de stormbanden een keer gebruiken. Niet dat het stormde, maar je kunt maar beter weten hoe het werkt, vóórdat er een storm losbreekt. De was past er ook mooi onder en aan. Verder een heel spannend boek gelezen. Het lijkt wel vakantie. Inmiddels gaat de zon alweer 4 uur onder. Ik heb net de daadwerkelijk ondergang in de Botnische Golf rond 23.25 uur gemist, maar de kleuren zijn wel heel mooi. Je ziet veel minder houten huizen in Finland dan in Noorwegen, maar ze zijn er wel. Er wordt ook het nodige gerenoveerd en oude industriële panden krijgen een nieuwe bestemming, onder andere als woningen.

Afgelopen woensdag (20 juli) werd het warmer en droog, maar moest ik weer gaan. Niets moet, maar ik wil voor de andere landen ook nog genoeg tijd overhouden en ik werd al weer een beetje rusteloos. Overal is water, dus zwemmen kan altijd. Dat heb ik dan ook direct gedaan toen ik in Kuopi aankwam. De camper op een parkeerplaats bij de tennisbanen neergezet. Volgens de borden mag je er maar maximaal 10 uur staan, maar niemand controleert het, dus er stonden zo'n 7 campers (allemaal Finnen), die vannacht bleven staan. Kuopi ligt aan het Kallivesimeer, waar ze een zwembad met duiktoren in hadden gemaakt. Dus gelijk de diepte in en dat bevalt mij prima. Daarna nog een deel van de stad bekeken. Mooie kade met boten die allemaal bootexcursies aanbieden. Ik heb er nog even aan gedacht, maar veel meer dan het meer met bossen en eilandjes zie je niet, dus ik heb er vanaf gezien. Vanmorgen naar de Puijotoren gelopen. Een 75 meter hoge toren, maar die staat al op hoogte (ik heb wat klimmetjes door het bos er naar toe moeten maken), dus in totaal ongeveer 300 meter hoog. Mooi uitzicht over de omgeving met alle meren, maar het was niet erg helder weer. Ook weer een paar skischansen, waar ze zelfs met dit weer aan het oefenen waren. Dat kan dus kennelijk op een soort van kunstgras of zo. Kon het niet goed zien waar ze vanaf kwamen.

Beide plaatsen lijken wel op elkaar: allebei een kathedraal (Luthers) en een markthal en een groot plein waar dagelijks een markt is. Veel musea, maar daar ben ik niet in geweest. Heb mij nog even bij het 'zwembad' vermaakt en ben toen richting Savonlinna gereden. Ik ben neergestreken in Rantasalmi en sta alleen op een parkeerplaatsje met 2 auto's wederom aan een meer. Misschien ga ik zo nog een duik nemen, want het is nog best warm hier. Dat zal het vannacht ook blijven. Ik klaag niet.

Groeten Annemiek

1. Cecile:
    21 juli 2022
    Hier is het om half drie nog steeds een beetje licht. Ik vind het maar raar.
  2. Annemiek Tubbing:
    21 juli 2022
    Voor dat iedereen denkt waar heeft zij het over: Cécile zit ook in Noorwegen.
  3. Nel en Wijnand:
    22 juli 2022
    Veel water en eindelijk een beetje mooi weer gr wijnand
  4. Annemarie:
    22 juli 2022
    Weer een informatief verhaal met mooie foto’s.
    Lekker verder genieten!