13. Villajoyosa, Benidorm, Alicante en Gabo de Gata (28 januari t/m 3 februari 2022)

3 februari 2022 - Alicante, Spanje

Hola todos,

Goh, het lijkt wel vakantie: 2 dagen aan het strand met strandweer. Vandaag was ik niet de enige die zwom! Komt niet vaak voor. Gisteren aan de boulevard in Retamar gestaan. Mag je niet overnachten, maar ik begreep van de camperaars die ik op de heenweg trof dat de politie hen met rust liet. Gelukkig vannacht ook. Alleen in de morgen vond de plantsoenendienst dat er net rondom Miep geveegd moest worden. En het strand voor mij moest nodig met de traktor worden geëgaliseerd. Ja, ik had er natuurlijk gisteren gelopen. Diepe kuilen. Ik kon op het strand douchen. Vandaag bij La Isleta in de buurt van San Jose, heb ik de buitendouche van de camper gebruikt. Toch wel heel handig. 2 jaar geleden heb ik hier ook gestaan en toen heb ik wat gezien met snorkelen (lees ik in mijn aantekeningen van toen), maar ik kan mij dat nu niet meer zo goed voorstellen.

Gisteren mijn gasfles laten vullen. Heel erg illegaal, maar ik ben er heel blij mee. Anders had ik misschien eerder naar huis moeten komen. Met de tweede fles doe ik nu ook al een maand, net zo lang als met de eerste fles. Ik ben er wel veel zuiniger op. Verwarmen doe ik met het elektrische kacheltje, maar dat kan alleen als ik aan de laadpaal sta. Water warm maken doe ik bijna niet meer. Gaat ook op gas. Maar het kan nu weer met autogas (LPG). Als Miep in de lucht vliegt, weten jullie wat de reden is. Nee hoor, gebeurt niet. Ik was niet de enige die het liet doen.

En ik ben inmiddels 4G: 3 x gevaccineerd en genezen. Alles bij elkaar heeft het 9 dagen geduurd (van de eerste positieve test tot de tweede). Het leken wel maanden, gek genoeg. Ik heb mij prima vermaakt en de klachten waren mild en sinds ik verkast ben naar Villajoyosa (de blije stad) was het ook prima zwemweer. Ik heb inmiddels alweer 5 keer gezwommen. En ik was de enige. Ik had een plaatsje achterin de camping (voor een plaatsje aan het strand zelf moet je geduld hebben), maar alles is dichtbij het strand en daarna was de warme douche heerlijk. Alle campinggasten leefden mee, maar niemand ging mee. Ik ben twee jaar geleden ook al in Villajoyosa geweest, dus ik ben wat zuiniger geweest met het aantal foto’s. Zie https://annemiektubbing.reislogger.nl/spanje-winter-20192020-usa-najaar/blije-stad-villajoyosa-8-11.380949.  De camping gaat in oktober sluiten, want er komen appartementen te staan. Alsof daar nog niet genoeg van zijn. Er komt wel een nieuwe camping in de buurt, maar dat gaat wel een jaar duren. De vaste klanten moeten dus op zoek naar een andere locatie.

Villajoyosa is een blije stad vanwege de gekleurde huisjes. Ik weet nu dat het niet met de blije inwoners te maken heeft, maar dat de vissers beter kunnen herkennen wat hun dorp is. Lijkt mij ook niet helemaal kloppen, want ook huizen die niet zichtbaar zijn vanaf zee hebben mooie kleuren. Lang niet alle huizen zijn nu nog gekleurd, maar er zijn wel enkele moderne huizen die meedoen. De chocoladefabriek (van het bekende merk VALOR) en het museum heb ik twee jaar geleden al bezocht, dus ik had ook tijd om naar Benidorm te fietsen. Dat is maar 14 km over de provinciale weg.

Dat is even wat anders: twee enorme promenades die onderbroken worden door de oude stad, althans een deel daarvan (plein met 4 kanonnen en kerk). Benidorm was tot de jaren 50 een klein vissersdorpje. Een aantal ondernemers en politici wilden een stap voorwaarts zetten en hebben een stedenbouwkundige revolutie in gang gezet en er een stad met 70.000 inwoners van gemaakt. Vóór Corona verbleven er in de zomer 400.000 mensen. Massatoerisme dus. Ik kwam uit bij een koffietent annex bar met warme appeltaart en bij de borrel wordt een gehaktbal geserveerd. Nederlanders dus die net vóór Corona de zaak hadden overgenomen. Een soort van ‘Ik vertrek’. Of ze het financieel kunnen bolwerken is de vraag. Later in Albir, 10 km voorbij Benidorm, ook (toevallig) de lunch gebruikt bij een NL restauranthouder. Het is echt allemaal Nederlanders wat er rondloopt, veel met de rollator. Prachtige stranden en promenades.

Na mijn ‘herstelzelftest’ kon ik eindelijk mijn dagje Alicante inhalen met neef Ronald en zijn man Peter. Gelukkig heb ik ze niet besmet. Nu wel de foto’s van hun prachtige huis.  We hebben het Castell de Sante Barbara beklommen, dat een prachtig uitzicht over de stad biedt. In Alicante start de Volvo Ocean Race. We hebben ook het gemeentehuis bewonderd met een verrassend beeld van Dali van Johannes de Doper. En maar één vrouwelijk burgemeester aan de muur. Dat is toch wel heel erg weinig. Het paddestoelenstraatje is ook een bezienswaardigheid. Het straatje had een slecht imago en de paddestoelen hebben zeker geholpen om dat imago te verbeteren. Ook de enorme bomen (Australische ficus) in het straatbeeld blijven bij. Gezellig gegeten.

Inmiddels ben ik op de terugweg richting Gibraltar en Portugal en heb de Costa Blanca verlaten. Ik ga dezelfde weg terug als ik heen heb genomen, dus via de Costa del Sol. Paar dingen doen die ik vanwege het slechte weer op de heenweg niet kon doen en nog wat andere dingen, zoals paardrijden in de woestijn van Tabernas. Dat ligt maar 40 km ten noorden van Almeria en dat is ook zo’n soort westernstadje, zoals El Rocío.

Weer een heel verhaal! Geniet ervan.

1. Ronald:
    3 februari 2022
    Nogmaals super leuk dat je bij ons was en mooie foto's ook van ons gezellige tripje naar Alicante.
    We hopen dat je volgend jaar weer langs komt als je in de buurt bent.
  2. Joke:
    3 februari 2022
    Krijg weer helemaal de kriebels als ik het zie. Vanaf Albir kon je het lopend af naar Altea trouwens. Niet zover gekomen kennelijk, nou ja, dan ook volgend jaar zou ik zeggen. Lekker dat het weer nu ook beter meespeelt! Liefs
  3. Cecile:
    3 februari 2022
    Moet toch eens de familiebanden gaan aanhalen 😁
  4. Truus:
    4 februari 2022
    Annemiek wat een belenissen en aktiviteiten, énig
    We genieten mee.
  5. Nico & Marga:
    Lekker hoor Annemiek!
  6. Annemarie:
    4 februari 2022
    Dat is weer genieten van verhaal en foto’s