10. Valencia - deel 1 (11 tot en met 16 januari 2022)

16 januari 2022 - Valencia, Spanje

Valencia heeft geen rivier, maar een verdiept park om de stad, Jardí del Túria. Daar heeft tot 1957 de rivier de Túria gestroomd, maar nadat die door overstromingen 81 mensenlevens had geëist is die omgelegd en is er een park aangelegd met wandel- en fietspaden, vijvers en richting haven de Ciudad de las Artes y las Ciencias. In dat laatste stuk dat bestaat uit moderne gebouwen ben ik vandaag geweest. Er is een schouwburg, musea en een aquarium (Oceanogràfic). Het aquarium zou ook het grootste van Europa zijn, maar dat heb ik ook in Zweden gehoord. Eerlijk is eerlijk: dit is wel een groot aquarium, maar niet zo heel verrassend. Het gebruikelijke zeeleven, inclusief de haaien in de tunnel. Het blijft toch altijd veel leuker om de dieren in het echt te zien, ook al zie je ze dan niet zo dichtbij. De vogelkooi was nog het meest bijzonder, omdat je zelf in de kooi loopt. Verrassend veel Nederlanders om mij heen.

Ik heb de Túria gisteren wel kunnen bewonderen, want hij loopt nog door het plaatsje Pedralba, ongeveer 50 km landinwaarts. Ik had daar afgesproken met Leon en Marja, die ik zakelijk ken, maar nu dus ook privé. Ze hebben daar al sinds 2015 een huis en we hebben een stuk gewandeld en genoten van het mooie weer en de vele sinaasappelbomen. Afgeladen vol. Hoewel de sinaasappels rijp zijn en erg lekker, worden ze (nog) niet geoogst. Mogelijk omdat er te weinig plukkers zijn door Corona. Dat is niet helemaal duidelijk. Ik heb van de eigen boomgaard ook wat meegekregen. Geen gebrek aan vitamine C hier. Met de lunch onder andere paella gegeten. De huizen hier hebben allemaal een apart afdak voor het maken van paella. Is hier zeer geliefd.

Eerder van de week heb ik al een rondje in de historische binnenstad van Valencia gemaakt. Hans en Petra, die in het centrum een maand een mooi appartement via Airbnb hebben gehuurd, hebben mij rondgeleid. Ook heerlijk geluncht met heel veel verschillende gerechtjes.

En ja: ik heb de boosterprik gescoord in een ziekenhuis dichtbij het strand van Valencia, dus gelijk maar even het strand verkend. Heel groot en het loopt ook heel ver door. Prachtige promenade en veel verschillende eettentjes die open zijn. Hopelijk lukt het ook om het bewijs van de prik te krijgen. Gaan wat dagen overheen, dus ik ga daar komende week achteraan. Ik ben er wel een dagje futloos van geweest. Die heb ik dan maar grotendeels bij de camper doorgebracht. Het weer was ook wat futloos, dus prima zo. Wel de paar mooie gebouwen in het plaatsje waar de camping is bekeken (Albalat dels Sorells).

Vanaf hier loopt er een fiets-/wandelpad naar Valencia. Kennelijk is die aangelegd op de locatie waar vroeger een spoorlijn liep. Er gaat ook een metro, maar die doet er net zo lang over. Inmiddels ben ik 2 keer naar Valencia gefietst en ik weet ook de route naar de school.  Die begint morgen al om 8.15 uur!  Toch maar besloten om met de fiets te gaan, want ik moet toch vroeg op en ik verwacht dat de metro erg vol is rond die tijd met forensen. Lijkt mij niet handig, ook al heb ik de boosterprik. Dat betekent dat ik in het donker weg moet en hier is het 's ochtends ook erg koud! Het is ongeveer 12 km en gelukkig vrij vlak. Ik doe er ongeveer 1 uur over. Geen idee hoe lang de lessen doorgaan, maar ik ga ervan uit dat ik dan 's middags een paar uur de tijd heb om een en ander in het centrum te bekijken. Ik heb een lijstje gemaakt. Langs het fietspad worden allerlei gewassen verbouwd. Dat is een keer een fijne afwisseling van alle sinaasappelbomen. Ik heb uien, venkel, artisjokken, kool en sla gezien en ik dacht ook asperges, gelet op de 'aspergebedden'. Ik sprak een boer vanochtend en die had het over 'Juva', maar ik denk dat het anders geschreven wordt, want ik kan het niet vinden. Het zijn zoete kleine pitten, die gebruikt worden voor een of ander drankje. Hij bood mij er een aan met de aarde er nog aan. Heerlijk. De boerderijen zien er hier wat anders uit en ze hebben palmbomen voor de deur.

Dit waren de hoogtepunten van de afgelopen dagen. Veel foto's en daar zal ik in de loop van de week nog wat bijschriften bij zetten. Ik moet namelijk vroeg naar bed ;-)

Sterkte met de Hollandse coronasituatie. Er zal een keer een eind aan komen.

Y finalmente: por supuesto puedo escribir este blog en español (sin Google - traducción), pero estoy miedo que nadie lo comprende excepto Hanny.

1. Ghislaine:
    17 januari 2022
    Wat een prachtige foto's weer. En bijna overal blauwe lucht en zon. Jaloersmakend. Mooie kerken en gebouwen. Succes met je school.
  2. Hanny:
    17 januari 2022
    Geweldige weersomstandigheden, zeg, zo te zien. En fantastische stad, niet? Wij gaan zeker nog een keer terug. Fijne tijd daar!
  3. Annemarie:
    17 januari 2022
    Wat een mooie serie foto’s maar sommige hebben idd nog wat uitleg nodig 😉
    Sterkte met weer naar school gaan maar vooral veel plezier.
  4. Nienke Lettinga:
    He Annemiek.
    Ja wederom veel blauwe luchten... wat ben ik daar jaloers op.. Dat missen we hier enorm.
    Maar we rommelen ons met goede moed door deze winter ... Met de hoop op betere tijden.
    Leuk dat je Spaanse cursus gaat volgen... Top.!. Stoer.
    Geniet ervan.
    Groet, Nienke
  5. Nico & Marga:
    17 januari 2022
    Lekker hoor Annemiek! Je zou zo maar aan emigreren gaan denken.
  6. Cecile:
    18 januari 2022
    Ben beetje laat, wilde een heel verhaal in het Spaans ophangen maar was veel te veel werk om alles op te zoeken, dus dan maar Tilburgs, houdoe en da ge bedankt zêt dâ witte ge.