10. Van Tromsø tot Alta (29 juni tot en met 1 juli 2022)

1 juli 2022 - Tromsø, Noorwegen

Hallo allemaal,

ik heb mijn eerste levende eland in Noorwegen gespot en dat is bijzonder. Gisteren liep die zomaar in de berm vanaf de tegenovergestelde richting. Eerst zag ik een auto heel langzaam naderen en ik dacht nog: die rijdt wel heel gevaarlijk langzaam. Maar toen zag ik de eland. Een grote jongen, volgens mij. Helaas ging het allemaal zo snel dat ik geen foto heb kunnen maken. Er kwam verkeer bij mij achterop, dus ik kon ook niet zomaar op mijn remmen gaan staan. Geen bewijs dus, helaas. Ik heb wel heel veel andere foto's. Onderweg van Andenes naar Tromsø. Aanvankelijk slecht weer, maar in Tromsø klaarde het weer op en werd het zelfs warm. Vandaag ook en morgen zelfs 28 graden! Dan is het voorlopig weer afgelopen met de pret, dus het wordt nog even spannend hoe het op de Noordkaap zal zijn. Op de eerste veerboot vanaf Andenes (toeristische route genomen) heb ik wederom een potvis gespot en een aantal vinnen van een of andere dolfijnensoort (denk ik) gezien. Ook geen tijd om een foto te nemen. Na 2 ferries gaat de route verder via de 'snelweg' (E6), maar die is ook prachtig. Gaat langs heel veel bergen en fjorden en wederom de nodige watervallen. Die heb ik niet meer zo vaak gefotografeerd, maar ze zijn er dus wel. En al die tinten blauw van het water, bijna tegen het turkoois aan. Vandaag onderweg gezwommen in de buurt van een loospunt voor campers. In Noorwegen zijn er veel van die losse loospunten. Het kost een paar euro (en soms niets) om toilet leeg te gooien, afvalwater te lozen en vers water in te nemen. Dan kun je er weer even tegenaan en hoef je dus niet op een camperplaats met voorzieningen of een camping te gaan staan, die behoorlijk prijzig zijn. Het aantal locaties waar je kan gaan staan is ook meer dan in het zuiden van Noorwegen. Na Tromsø sta ik vandaag alweer op mijn tweede gratis plekje: heel mooi aan het water. Gisteren ook. Weliswaar dichtbij de weg, maar die hoor je straks niet meer. Weinig verkeer in de nacht.

Eergisterenavond kwam ik aan in Tromsø. Ik had gisteren aan kunnen komen, maar ik dacht vast het midzomernachtconcert in de IJszeekathedraal mee te kunnen maken. Dat zou van half 12 tot 12 uur 's nachts zijn. De camperplaats was weliswaar dichtbij het centrum, maar de kerk was aan de andere kant van de brug. Dus ik moest een eindje lopen, ook over de brug. 2,5 km heen en dus ook weer terug. Maar zo heel actief ben je niet als je de hele dag rijdt, dus goed voor mij. Lopen heeft ook het voordeel dat je dan in alle rust foto's kunt nemen. Dat heb ik dus ook gedaan. Die foto's zijn dus rond 11 uur in de avond genomen. Het waaide wel behoorlijk. Toen ik bij de kerk aankwam bleek dat er geen midzomernachtconcerten (meer) werden gegeven, maar dat ze zijn verplaatst naar 14 uur in de middag. Mijn reisboek had het dus mis en het was misschien handig geweest om het even te checken op de website van de kerk. Nou ja, ik heb mijn beweging gehad. Tromsø wordt ook wel het 'Parijs van het Noorden' genoemd. Dat zou dan te maken hebben de vele uitgaansgelegenheden, waar het geld dat in het zuiden (van Noorwegen) wordt verdiend, weer wordt uitgegeven. In het centrum heb ik er wel wat gezien, maar om het nu te vergelijken met Parijs, gaat het een beetje ver. Vooruit: met een straat van Parijs.

De volgende morgen 2 musea afgewerkt en door het centrum gelopen. Helaas ging de Domkerk pas om 14 uur open. Ook de Domkerk van Tromsø pretendeert de grootste houten kerk van Noord-Noorwegen te zijn, maar dat klopt niet. Dat is die van de Lofoten. Die telt 1200 zitplaatsen en die van Tromsø maar 750. Ik moet zeggen dat die van Tromsø wel groter oogt van buiten, maar ik ben dus niet binnen geweest.

Ik ben meestal best trots op de Nederlanders als ik iets over ze lees in het buitenland, maar nu niet. In het Polarmuseet  gaat het over de expedities die gemaakt zijn naar Svalbard en dat noemen wij Spitsbergen. Samen met (onder andere) de Noren en Engelsen zijn we daar als wilden tekeer gegaan. We hebben zo'n beetje alles wat daar op 4 poten rondloopt en de walvissen bijna uitgeroeid. Dat hebben we gedaan sinds Willem Barentsz in 1596 de eilandengroep (Spitsbergen bestaat uit meerdere eilanden) ontdekte terwijl hij aan het zoeken was naar de Noordoostpassage naar Azië. Daarna heeft de steenkolenindustrie het nodige verwoest en tot slot zijn die mijnen en andere militaire posten door de Duitsers in WO II plat gebombardeerd. Nu zijn grote delen van de archipel beschermd natuurgebied en herstellen de drie aanwezige landdiersoorten zich: ijsbeer, poolvos en een bepaalde rendiersoort. Nu is de klimaatverandering de grootste dreiging. En op jouw vraag terug te komen Maria: nee, ik ga niet naar Spitsbergen. Die ferry doet er iets te lang over ;-). Uiteraard was er ook de nodige aandacht voor Roald Amundsen (1872 - 1928), die heel wat pogingen heeft ondernomen om als eerste bij de Noordpool aan te komen. Het is hem niet gelukt. Hij is verongelukt toen hij probeerde om zijn Italiaanse vriend te redden, die ook geobsedeerd was door de pool. Diens luchtschip was neergestort op het ijs. Het tweede museum, Polaria, (in de vorm van over elkaar schuivende ijsschotsen) vertoont een aantal korte - half panoramische - films over de pool en hun bewoners. Gemaakt met een drone. Erg mooi. Verder een aquarium met vooral arctische soorten. Ook het voeren van de zeehonden hoort erbij. Mooie zeehonden: donker met een witte snor. Ze leren ze dingen, maar dat doen ze vooral om ze uit te dagen en ze vinden het leuk. Kinderen (en hun ouders) ook.

's Middags alsnog - maar nu met de camper - naar het orgelconcert in de IJzeekathedraal (het is trouwens geen kathedraal, maar een kerk). Het dreunt nog na in mijn oren, maar het was wel de moeite waard. De kerk is heel modern met een mooie wand van glas in lood waarin Christus aan het kruis hangt, zij het op een bijzondere manier. Naast de kerk loopt de weg naar de kabelbaan naar de top van de Storsteinen, de 'huisberg' van Tromsø. Als het mooi weer is heb je een prachtig uitzicht over stad en omgeving en laat het nu net heel mooi weer zijn geworden. Dus genieten! Ik had nog verder naar boven kunnen lopen, maar helaas had ik niet de goede schoenen daarvoor aangetrokken. Dom. Ik denk niet dat het heel veel meer zicht had opgeleverd, maar het gaat om de idee dat je de top hebt bereikt. Volgende keer.

Ik ben inmiddels bijna in Alta, bekend om de zeer oude rotstekeningen. Daarna door naar de Noordkaap. Ik moet nog even nadenken of ik eerst nog langs Hammerfest ga. Het zou kunnen zijn dat ik dan rendieren zie. Die worden daar losgelaten om te grazen. Bijna alle rendieren worden gehouden door Sami (= oorspronkelijke bewoners van wat wel wordt aangeduid met Lapland).

Groeten Annemiek

1. Joke:
    1 juli 2022
    Wat fantastisch mooi!! Kan mij voorstellen dat dat echt genieten is Annemiek! Nou, je kunt nog een tijdje verder daarmee. Hopelijk heb je een beetje helder weer op de Noordkaap! Tot de volgende keer....
  2. Anneke:
    2 juli 2022
    Prachtige foto’s weer Annemiek. Wij zijn net weer terug uit zonnig en erg warm Zuid-Frankrijk, was ook heerlijk.
  3. Hanny:
    2 juli 2022
    Mooi daar. Had eigenlijk niet gedacht dat het er ook zo gewoon westers is. Ben zelf nooit zo noordelijk geweest. 28 graden is ook wel 'n verrassing, zeg.
  4. Nienke Lettinga:
    Weer prachtig
  5. Maria:
    3 juli 2022
    Indrukwekkend verhaal weer
    Wat zit je hoog in Noorwegen.
    Zo kom ik ook nog eens ergens
    Is het zeewater niet ijskoud .?
    Ben benieuwd naar je volgende trip.
    Liefs Maria
  6. Cecile:
    4 juli 2022
    Ik volg niet alleen je blog maar nog even ook echt.