1. Bremen en Husum (Noord-Duitsland) - 2 t/m 4 juni 2022

4 juni 2022 - Husum, Duitsland

Hallo allemaal,

wat een enthousiaste reacties op de begin blog. Leuk hoor dat jullie allemaal weer meedoen. De kop is eraf: inmiddels 2 nachten in de camper geslapen en 600 km van huis. Altijd weer even spannend zo'n begin van een reis.

Ik heb vandaag 90 km gefietst! Dat is 10 km meer dan vorig jaar toen ik van Friedrichstadt naar het schiereiland Norderstrand ben gefietst. Op dat Norderstrand kijk ik nu uit. Ik heb een heel mooi plekje met uitzicht op de Waddenzee. Dat betekent dat er ergens ver weg water is dat iedere 6 uur stijgt en daalt met ongeveer 1,5 meter. Vorig jaar heb ik deze camping in Husum gespot en dus ook weer teruggevonden. Twee nachten. Gisteren viel het mee met de drukte. Vandaag is heel druk met bijna alleen Duitsers. Dat heeft te maken met Pinksteren. Morgen vertrek ik naar Denemarken. Ik hoop dat ik daar nog een plekje kan scoren voor een nacht. Vandaag ben ik naar de Eiderdam gefietst. Inhaalslagje van vorig jaar toen ik de toeristische route volgde die mijn ouders in 1984 hebben gevolgd aan de hand van een beschrijving in de (ik denk) Autokampioen door Sleeswijk Holstein. Ik heb toen de dam overgeslagen.

De routebeschrijving 1984 zegt dit over de dam: Volgens de Duitsers is de Eiderdam de grootste van Europa. Het ligt over het Katinger wad in de monding van de Elbe. Dit 5 km lange bouwwerk, dat in 1973 gereed kwam, was een afdoend antwoord op de overstromingen die dit laag gelegen land teisterden. Volgens mij was het lang geen 5 km: ik ben erover heen gelopen. Inmiddels zal het ook zeker niet meer de grootste zijn, maar het was wel interesant om te zien. Aan beide zijden van de dam bevinden zich grote meeuwenkolonies met jonkies. Heel leuk om van zo dichtbij te zien. Ik ben van Husum naar het zuiden gefietst dwars door het schiereiland Eiderstedt. Vooral de bermen vielen op, omdat ze (nog) niet gemaaid zijn. Heel goed voor de bijtjes, vlinders en andere insecten. Heen via Garding en terug via Tönningen. Mooie huizen en kerken in de steigers. Prachtige huisjes onderweg. Het weer hielp ook: het begon bewolkt, maar naarmate de dag vorderde verdwenen de wolken. Natuurlijk wel een (noorden-) windje tegen op de terugweg. Heen 50 en terug 40 km.

Gisteren had ik nog bedacht om vandaag een duik te nemen bij hoog water (rond 17.30 uur), maar dat heb ik niet gehaald. Ik was pas 20 uur thuis. Gisteren had het gekund, maar het was heel fris en bovendien is het ook bij hoog water een modderige toestand. Het water komt ongeveer tot je middel, begreep ik van een (ouder) echtpaar die aan het eind van de loopbrug een duik hadden genomen vóór ik aankwam. Onder water was het warmer dan boven water, volgens het sportieve koppel. Volgens internet was het water maar 12 graden; de buitentemperatuur 13 graden, maar de wind was gisteren wel heel fris. Hoe dan ook: ik ben er niet in geweest. Volgend jaar ;-)

De eerste nacht heb ik doorgebracht op een immens plein in Bremen. Zoiets als het Jaarbeursplein in Utrecht. Het is mij nog steeds niet duidelijk of overnachten daar is toegestaan of niet. Wel 24 uur parkeren, maar een handjevol campers durfde het aan en we stonden bij elkaar in de buurt. Aanvankelijk stond ik midden op het plein naast een paar Belgen, maar die waren weg toen ik terugkwam van mijn (avond-)wandeling in Bremen. Dus ik heb Miep maar wat dichter bij de andere campers neergezet.  Ik kwam rond 18 uur aan en het is lang licht. Via het station van Bremen naar het oude centrum gelopen en daar genoten van een wijntje bij een weinstube buiten en een concert van jonge musici met een operazangeres op het marktplein. Een paar mooie kerken op een kluitje bij elkaar gespot en historische panden met mooie gevels. Ik heb genoeg van Bremen gezien.

Ik moest 1 dag inhalen, want de buitenbank kwam toch te laat op 1 juni om daarna nog te vertrekken. Ik kon dus pas 2 juni in de ochtend weg. Via vrienden in Drenthe waar ik een lekkere lunch heb gegeten, ben ik doorgereden naar Bremen.

Morgen dus naar Denemarken. Tweede Pinksterdag bezoek ik de (Deense) vrienden weer die ik ook vorig jaar heb bezocht en daarna al met de ferrie naar Oslo. Geniet van de Pinksterdagen!

Groeten Annemiek

1. Cecile:
    4 juni 2022
    Geen spellingcontrole? ;)

Onder heel veel foto's staat 2 juni Tilburg, Nederland. Tilburg heeft blijkbaar nog heel veel onbekende plekjes voor mij.
  2. Annemiek Tubbing:
    4 juni 2022
    Dat is een foutje van het programma. Teveel werk om dat allemaal te veranderen. Maar je kan gerust zijn: geen onbekende plekjes voor jou in Tilburg ;-)
  3. Annemarie:
    5 juni 2022
    Weer heel leuk en interessant verslag met foto’s.
    Stoer hoor die 90 km. fietsen.
    Veel reis plezier weer verder.
  4. Mieke:
    5 juni 2022
    Dat doe ik je niet na. 90 km op een gewone fiets. Pfff goed hoor. !!!
  5. Heike:
    6 juni 2022
    Leuk om te lezen Annemiek! Heb je echt 90 km gefietst? Op 1 dag? Op een gewone fiets? Ik vind het een ongelooflijke prestatie! Doe de groetjes aan Miep
  6. Hanny:
    8 juni 2022
    Tjonge, jij en Miep zijn in 'n bewonderenswaardige conditie!